2024 lijkt hét jaar van de elektrische wagen te worden, dat is nu wel duidelijk. Uit recent cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt dat het aantal volledig elektrische wagens explosief blijft stijgen. Het marktaandeel is nu al zo hoog dat de cijfers van vorig jaar al overtroffen werden. Hiermee voert België mee de elektrificatie in Europa aan.
Foto © KIA
Hoewel er heel wat doemberichten komen uit de autosector dat elektrische wagens niet interessant zijn, bewijzen de Belgische cijfers net het tegendeel. Mede dankzij de gunstige fiscaliteit en de premie voor de aankoop van een elektrische wagen blijven de inschrijvingen ervan sterk stijgen. Eind 2023 hadden volledig elektrische wagens (BEV) een marktaandeel van 19,6 procent. Dat aantal is na negen maanden al ruimschoots overschreden. Zo stond de teller eind september al op 27 procent. Dat is een stijging van maar liefst 7,4 procent en dan en is het jaar nog niet ten einde. Hiermee zijn EV’s de tweede populairste categorie, na wagens op benzine (42,1%) en dus voor de hybride wagens (25,1%).
Stijging van 155 procent
Uit de cijfers van Febiac blijkt dat bedrijven en zelfstandigen het overgrote deel (87,27%) van alle EV-inschrijvingen voor hun rekening nemen. Dat is op zich geen verrassend cijfer, gezien de vele fiscale voordelen die bedrijven op dit moment nog genieten. Wat wel opvalt, is dat particulieren nu dus bijna dertien procent van alle elektrische wagens op hun naam kunnen schrijven. Bij de Belgische particulieren is dat een stijging van bijna 140 procent, al blijft ook hier weer duidelijk dat elektrische rijden vooral een Vlaams gegeven blijft. In de eerste negen maanden van 2024 brachten 10.017 particuliere Vlamingen een nieuwe elektrische auto in het verkeer, goed voor een stijging met 155 procent ten opzichte van de 3.928 stuks van vorig jaar. Vergelijken we dat met de 1.872 particuliere inschrijvingen aan Waalse kant, dan scoort Vlaanderen maar liefs 435 procent hoger!
Met deze mooie cijfers behoort België tot de top van Europa. In absolute cijfers moeten we enkel Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk laten voorgaan. Wanneer we kijken naar de groei van het aantal elektrische wagens op onze wegen staan we zelfs op de tweede plaats, enkel voorafgegaan door Denemarken.