De BYD Atto 3 is een van de populairste modellen van de Chinese constructeur, toch is er minder goed nieuws die deze wagen in bezit heeft. Deze elektrische wagen heeft van de Euro NCAP namelijk de laagste score ooit gekregen voor de veiligheidssystemen. Meer zelfs, het onderzoeksbureau raadt het gebruik ervan ten stelligste af.
Foto © BYD
Alle nieuwe wagens in Europa moeten over een aantal verplichte veiligheidssystemen beschikken. Zo moet er bijvoorbeeld standaard een intelligente snelheidsassistent aanwezig zijn, die aan de hand van geluidssignalen aangeeft dat je boven de maximumsnelheid zit. Ook een geavanceerde noodrem en rijstrookassistent zijn tegenwoordig verplicht. Alleen, is het maar de vraag of die echt wel de veiligheid verhogen. Op dat te testen hebben we in Europa de Euro NCAP, kort voor European New Car Assessment Programme. Deze instantie gaat na hoe veilig auto’s echt zijn. Aan de hand van die test wordt dan een veiligheidsscore toegekend.
0 op 4
In een eerder rapport uit 2022 scoorde de BYD Atto 3 nog de volledige vijf sterren, maar daarbij waren de verschillende veiligheidssystemen natuurlijk nog niet verplicht. Ondertussen zijn we twee jaar verder en heeft het agentschap een nieuw onderzoek ingelast naar die systemen bij verschillende merken. Uit de eerste resultaten komt deze BYD nu als slechts leerling ooit uit de klas. Meer zelfs, het gebruik van de systemen wordt afgeraden, ‘not recommended’. Deze lage score van 0 op 4 wordt vooral bepaald door het falen op enkele kritieke punten zoals de rijstrookassistent, de autonome noodrem en het detecteren van voetgangers. Ter vergelijking. De BMW i5 krijgt de hoogste score (Very Good). Ook de Volvo EC40 en de Volkswagen ID.7 doen stukken beter met 3 op 4 (Good). Dat de BYD Atto 3 geen enkel punt weet te scoren is dus verontrustend.
Vals gevoel van veiligheid
Dat BYD zo dweept met de veiligheid van hun modellen, creëert dus een vals gevoel van veiligheid. Zo werken bijvoorbeeld de rijstrookassistent en adaptieve cruise control niet naar behoren. De wagen heeft dan ook moeite om binnen te lijnen te blijven. Iets waar hij volgens de testpiloten enkel in slaagt onder de 80 kilometer. De adaptieve cruisecontrol detecteert dan weer geen voetgangers of fietsers. Ook detecteerde het systeem onvoldoende of de handen van de bestuurder aan het stuur zijn. Daarnaast houdt hij ook geen rekening met de onderborden bij de verschillende snelheidsbeperkingen. Als een snelheidsbeperking enkel geld voor vrachtwagens, dan zal de Atto 3 deze toch registreren. Hierbij vragen we ons overigens wel af welk merk en model dit wel feilloos doet.
Ronduit gevaarlijk
De grootste reden waarom de BYD Atto 3 grandioos gebuisd is, is het ontbreken van een degelijke procedure bij een niet reagerende bestuurder. Zo wordt enkel de rijstrookassistent uitgeschakeld, maar blijft de adaptieve cruisecontrol wel nog actief. Die laatste blijft trouwens ook gewoon actief wanneer de radar of camera wordt geblokkeerd. Er zal dan wel een waarschuwing klinken, toch kan je gewoon met je wagen tegen je afremmende voorligger knallen.
Nuja, eigenlijk verschieten we niet echt van deze slechte score van de BYD Atto 3. Zo scoorde de BYD Tang die we vorig jaar konden testen ook al bijzonder laag in onze rijtest. Bovendien lijkt dit vooral een probleem te zijn waar heel wat Chinese merken mee kampen. Deze slagen er wel in om een degelijke wagen te bouwen, maar op het vlak van software komen de Chinezen toch nog enkele jaren achter.