Elektrische Hyundai Ioniq 9 wordt luxe SUV met bereik van 620 kilometer

DoorMatthias Hautekiet

21 november 2024
Elektrische Hyundai Ioniq 9

Hyundai heeft vandaag hun nieuwste elektrische wagen voorgesteld: de Hyundai Ioniq 9. Deze grote SUV biedt plaats aan zeven personen, waarmee hij meteen ook de grootste elektrische wagen tot nu toe wordt voor de Koreaanse constructeur. Naast veel ruimte en luxe in overvloed, belooft Hyundai ook een rijbereik van 620 kilometer.

Het had logisch geweest moest Hyundai na de Ioniq 5 en 6 zijn nieuwste EV de naam Ioniq 7 gegeven hebben. Echter werken de EV-teams van Hyundai en zustermerk Kia nauw samen, waarbij de Ioniq 9 op hetzelfde platform als de Kia EV9 komt te staan. Een logische keuze, gezien beide wagens in hetzelfde segment opereren. Omgekeerd betekent dat ook dat we binnenkort misschien ook een Ioniq 3, zoals de Kia EV3, te zien zullen krijgen.

EV9 met nieuwe elementen

Wie de Kia EV9 al in het echt zag, kan er niet omheen kijken; de Hyundai Ioniq 9 heeft weel weg van het zustermodel. Toch zijn er natuurlijk ook enkele nieuwe elementen die hier opduiken. Zo oogt deze wat minder sportief, waarbij het design hier eerder op elegantie is gerecht. Zo vind je in de snuit een horizontale lichtstrip met pixel-motief. Ook de daarbij horende lichtblokken en doorlopend motief volgen dezelfde gepixelde designtaal, waarbij de Ioniq 5 op de markt werd gelanceerd. Hyundai houdt dus vast aan hun retro-futuristische look. Diezelfde look wordt over de volledige wagen doorgetrokken. Zo spelen de ontwerpers, onder leiding van de Belg Luc Donckerwolke, met lijnen over de volledige carrosserie. Het geheel ziet er vooral erg gestroomlijnd uit en dat blijkt ook uit de windtunneltests. De Hyundai Ioniq 9 heeft namelijk een Cw-waarde van 0,259. Dat is toch heel wat beter dan de 0,28 van de Kia EV9. Al moet je hiervoor wel kiezen voor de optionele digitale cameraspiegels.

De achterkant van deze grote SUV is waar de verschillen echt groot worden. Zo lijkt de achterkant bijna loodrecht naar beneden te gaan vanaf het dak. De, opnieuw gepixeld, achterlichten zijn aan de linker- en rechterzijde van de koffer geplaatst. Beide lichtblokken zijn lijken met elkaar verbonden, met wat mogelijk een groot derde remlicht lijkt te zijn. Bovendien is de ingenieur erg zeker van de herkenbaarheid van zijn merk. Er wordt namelijk geen logo meer gebruikt op de achterkant. Daar prijkt enkel nog in grote letters: IONIQ 9.

Een zee van ruimte

De Hyundai Ioniq 9 meet 5,06 meter lang en is daarmee 5 centimeter langer dan het zustermodel van Kia (5,01 m). Ook met de wielbasis van 3,13 meter weten de ingenieurs van Hyundai de Kia EV9 (3,10 m) te overtreffen. Al zijn deze verschillen in deze grootorde eigenlijk te verwaarlozen. Wel zorgt deze grote wielbasis ervoor dat deze Hyundai een zee van ruimte biedt aan zijn passagiers. Zo kun je, zelfs met de derde zetelrij, nog 620 liter in de koffer kwijt. Ben je onderweg met slechts vijf personen, kun je zelfs 1.320 liter aan bagage meezeulen. Tenslotte beschikt de Ioniq 9 over een frunk van 88 liter bij de versie met achterwielaandrijving of 52 liter bij de vierwielaangedreven variant.

Luxe en licht

Verder straalt het interieur van Hyundai’s nieuwste SUV best veel luxe uit, voor een merk dat ooit als “budget” werd beschouwd. Net zoals bij de andere modellen van het merk, en eigenlijk zo goed als elke andere EV tegenwoordig, vertrekt het design van “less is more”. Geen veelvoudige tierlantijntjes dus, maar een interieur dat draait rond soberheid en comfort. De 12″ grote tellerpartij en al even grote centrale display zijn met elkaar verbonden en richting de bestuurder gedraaid. Net onder de displays loopt een strook met ventilatieroosters over de volledige breedte van de wagen. Bij Hyundai lijken ze verder vast te houden aan fysieke knoppen, waarvan er toch heel wat aanwezig zijn in de middenconsole. Ook voor de airco, zetelverwarming en -ventilatie moet je niet in het menu liggen zoeken. Deze kun je bedienen via de touchknoppen in dezelfde middenconsole.

Tussen de stoelen op de voorste rij in staat een armsteun die over een lengte van 19 centimeter verschoven kan worden. Deze biedt heel wat bergruimte, twee bekerhouders en enkele knoppen voor de rijmodi. De rijrichting bepaal je door middel van een draaiknop op de stuurkolom.

Verschillende zetelconfiguraties

Hyundai biedt ook verschillende zetelconfiguraties aan op de nieuwe Ioniq 9. Zo kun je kiezen voor plaats voor zes of zeven personen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering beschik je over een tweede zetelrij waarbij de twee stoelen 180 graden kunnen draaien. Op die manier kunnen alle passagiers op de achterbank naar elkaar kijken. Al is het nog niet zeker of die optie ook bij ons verkrijgbaar zal zijn. Vink je ook de optie “Relaxtion Seats” aan in de configurator, dan kunnen de bestuurders en passagiers op de eerste en tweede zetelrij rekenen op stoelen die zo goed als volledig plat kunnen. Daarnaast zijn er op elke zetelrij ook heel wat USB-C poorten aanwezig die je smartphone kunnen opladen met een vermogen tot 100 W. Een gigantische groot panoramadak brengt heel wat ligt in het interieur.

Bereik van 620 kilometer

De Hyundai Ioniq 9 wordt uitgebracht op een 800 V-platform en verschillende batterijen, al is voorlopig enkel de Long Range RWD variant met een batterij van 110,3 kWh voorgesteld. Deze biedt een elektromotor van 218 pk en 350 Nm op de achteras. De gekende sprint van 0 naar 100 km/u leg je af in 9,4 seconden Volgens de WLTP-norm moet je hierbij een bereik van 620 kilometer moeten halen. Later in 2025 volgen ook nog een Hyundai Ioniq 9 Long Range AWD met een extra motor van 95 pk en 255 Nm op de vooras. Deze vierwielaangedreven variant doet er 6,5 seconden over naar 100 km/u te sprinten. Tenslotte komt er ook nog een Performance AWD versie, waarbij beide elektromotor over 218 pk beschikken. Hiermee moet je deze zware SUV in 5,2 seconden naar 100 km/u kunnen brengen. Dankzij het 800 V-platform kan de Hyundai Ioniq 9 snelladen aan maximaal 350 kWh. Dit is genoeg om de grote batterij in 24 minuten van 10 naar 80 procent te laden.

Prijzen voor de Hyundai Ioniq 9 zijn er nog niet. Wel is de verwachting dat deze tussen de 65.000 en 70.000 euro zal liggen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be