Bij autogigant Geely zijn ze dit jaar niet vies van een reorganisatie. Nadat Volvo zich eerder al terugtrok uit Polestar, doet het nu ook hetzelfde met zusteronderneming Lynk & Co. De Zweden / Chinezen hebben hiervoor hun aandeel van 30 procent verkocht aan Zeekr, dat ook al onderdeel is van Geely.
Foto © Lynk & Co
Lynk & Co werd in 2016 opgericht onder Geely Automobile dat ook Polestar, Volvo, Lotus en een deel van Smart in handen heeft. In thuisland China hebben ze heel wat modellen rondrijden, maar in Europa was tot voor kort enkel de Lynk & Co 01 te koop. Binnenkort krijgt deze plug-in hybride het gezelschap van Lynk & Co 02: een volledig elektrische wagen voor minder dan 40.000 euro.
Vaarwel Volvo, welkom Zeekr
Grote autoconcerns zoals Stellantis en Geely zijn niet altijd even transparant. Zo is het vaak een boekhoudkundig huzarenstukje waarbij verschillende merken binnen de groep aandelen van elkaar bezitten. Dat is bij Lynk & Co, dat onderdeel is van Geely, niet anders. Zo bezat Volvo tot voor kort 30 procent van het bedrijf, wat het nu verkoopt aan Zeekr. Ook Geely verkoopt een deel van zijn aandeel binnen Lynk & Co aan Zeekr, waardoor die laatste nu 51 procent in handen heeft. Geely Automobile Holding behoudt de overige 49 procent in handen. De uitwisseling van aandelen levert Volvo ongeveer 700 miljoen euro op.
De nieuwe structuur bij Lynk & Co moet voor een betere samenwerking zorgen met zustermerk Zeekr. Vandaag zijn beide eerder concurrenten van elkaar, dan dat er echt sprake is van een samenwerking. Dit is op vraag van Geely dat zijn aandeel binnen Zeekr vergroot naar 62,8 procent. Beide merken zullen dus naast elkaar blijven bestaan, mits een nauwere samenwerking wat de efficiëntie van beide moet vergroten.