Nieuw Pausmobiel is elektrische Mercedes-Benz G-Klasse

DoorMatthias Hautekiet

4 december 2024
Eleketrische Mercedes-Benz G-Klasse Pausmobiel © Mercedes-Benz

Mercedes-Benz levert al 97 jaar auto’s aan het Vaticaan en in de afgelopen 45 jaar maakte de paus gebruik van de befaamde ‘Pausmobielen’ op basis van de Mercedes-Benz G-Klasse. De Pausmobiel van Mercedes-Benz is nu voor het eerst volledig elektrisch: Mercedes-Benz CEO Ola Källenius en de betrokken teamleden overhandigden vandaag in het Vaticaan persoonlijk het handgebouwde unicaat op basis van de nieuwe elektrische G-Klasse aan paus Franciscus.

Foto’s © Mercedes-Benz

Dit betekent dat de paus tijdens het zogeheten jubeljaar 2025 – een evenement dat slechts eens in de 25 jaar plaatsvindt en waar miljoenen pelgrims voor naar Rome komen – lokaal emissievrij wordt vervoerd met een nieuwe Mercedes-Benz. De auto voldoet aan de hoge eisen en is in nauwe samenwerking met het Vaticaan speciaal voor gebruik door de paus ontwikkeld. De elektrische aandrijflijn, die werd aangepast aan de bijzonder lage snelheden die gelden bij publieke optredens, draagt bij aan de realisatie van de encycliek ‘Laudato Si’. In deze belangrijke pauselijke brief beschrijft paus Franciscus de noodzaak van duurzame ontwikkeling.

Bij de overhandiging bedankte Ola Källenius paus Franciscus en alle betrokkenen en benadrukte hij de duurzame bedrijfsstrategie van Mercedes-Benz:

“Met de nieuwe Pausmobiel is paus Franciscus de eerste paus die bij publieke optredens in een volledig elektrische Mercedes-Benz wordt gereden. Dit is een bijzondere eer voor onze onderneming en ik wil Zijne Heiligheid bedanken voor het vertrouwen. Deze Pausmobiel is een duidelijke statement voor elektromobiliteit en decarbonisatie. Mercedes-Benz staat niet alleen voor het bijzondere en het individuele, maar ook voor het consequent creëren van de voorwaarden voor een netto CO2-neutraal nieuw modellengamma in 2039.”

Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG

Met de hand gemaakt

Om het langzaam rijden bij publieke optredens te optimaliseren, werd de elektrische aandrijflijn van de nieuwe G 580 met EQ-technologie aangepast, waarbij de voordelen van de elektrische vierwielaandrijving werden benut. De achterbank is vervangen door een centraal geplaatste en in hoogte verstelbare enkele stoel. Deze draaibare hoofdstoel maakt het mogelijk om flexibel te bewegen en het publiek vanuit verschillende hoeken aan te spreken. Achter deze stoel zijn links en rechts twee enkele stoelen geïntegreerd voor extra passagiers.

Het dak is verwijderd ter hoogte van de B-stijl; de B-stijl zelf gaat harmonieus over in de zijwand om een onmiskenbaar zijprofiel te creëren. In geval van regen of slechte weersomstandigheden biedt een separate hardtop bescherming voor de inzittenden. Het linker achterportier is verwijderd en door de specialisten – in traditionele carrosseriebouwstijl – uit één stuk herbouwd en naadloos in de carrosserie gelast. Aan de rechterkant werden de scharnieren van het achterportier naar de andere kant verplaatst. Net als de vorige Pausmobielen is de auto in de klassieke lak pearlwit gespoten.

Een lange traditie

Mercedes-Benz bouwt al bijna honderd jaar auto’s voor het hoofd van de katholieke kerk, ter ondersteuning van diens reizen en publieke optredens. De eerste auto van dit type was een Nürburg 460 Pullman Limousine voor paus Pius XI uit 1930. Mercedes-Benz kreeg destijds de opdracht voor de levering op grond van het harmonieuze totaalpakket én omdat het toenmalige team een belangrijk kenmerk van de voorgaande rijtuigen ook in deze auto had toegepast, namelijk de mogelijkheid om met twee hoogwaardigheidsbekleders en ander personeel te reizen met behulp van opklapbare stoelen. In de jaren zestig kreeg Johannes XXIII een 300 Landaulet met automatische transmissie en verlengde wielbasis.

Zijn opvolger Paul VI werd eerst gereden in een 600 Pullman Landaulet en later een 300 SEL, ook een Landaulet. In de jaren tachtig gebruikte Johannes Paulus II de eerste officieel zo genoemde Pausmobiel voor bijeenkomsten op het Sint-Pietersplein – een aangepaste G-Klasse uit de 460-serie. Vanaf 2002 maakte hij gebruik van een G 500 uit de 463-serie, die ook werd ingezet voor zijn opvolgers Benedictus XVI en Franciscus. Soms werden ook speciale auto’s op basis van de Mercedes-Benz M-Klasse en de GLE ingezet. Nadat ze niet meer werden gebruikt zijn sommige Pausmobielen tentoongesteld in het Vaticaan en het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.

(persbericht)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be