Het Chinese Xpeng is sinds april van dit jaar in ons land actief dankzij Hedin Automotive. Met 182 ingeschreven exemplaren tot nu toe, loopt het niet meteen storm voor het merk. Tijdens onze vorige tests met de Xpeng G9 en de Xpeng P7 kon de wagen ons niet meteen bekoren. Vooral de vele softwareproblemen lagen aan de basis hiervan. Deze keer geven we de Xpeng G6 RWD Long Range, die volgens de invoerder voorzien is van de laatste nieuwe updates, een kans.
Foto’s © Xpeng
De Xpeng G6 is een middelgrote SUV die een rechtstreekse concurrent is voor de Tesla Model Y. Beide EV’s zitten op een vergelijkbare prijs en bieden een WLTP-range die om en bij de 600 kilometer ligt. Ook qua afmetingen zijn beide wagens nagenoeg identiek. Zo hebben beide modellen een wielbasis van 2,89 meter en zijn ze op 1 mm verschil even lang. Wel is de Chinees de volle 2,5 centimeter hoger. Langs vooraan gezien is de Xpeng G6 een kleinere versie van de G9, maar achteraan wordt deze gekenmerkt door een schuin aflopende achterkant.
Stijlvol interieur
Net zoals de andere modellen van Xpeng, straalt ook het interieur van de G6 heel wat klasse uit. Er wordt dan ook gewerkt met heel wat kwalitatieve materialen. Alleen blijft het jammer dat het interieur niet echt origineel is. Zo komen het stuur en de digitale tellerpartij van 10,2” zo uit een NIO. Xpeng kiest dus er dus voor om te kopiëren in plaats zelf iets te ontwerpen en zo een eigen identiteit aan het interieur te geven. Er zijn ook heel wat opbergvakken in deze elektrische SUV. Zowel onder de middenconsole, als in het grote opbergvak onder de armsteun kun je heel wat kwijt. Een handschoenkastje, wat de meesten onder ons gebruiken om hun boorddocumenten te bewaren, is afwezig. Wel beschik je over twee inductieladers, die bovendien nog eens je smartphone koelen tijdens het laadproces.
Verder is er dankzij de grote wielbasis heel wat beenruimte voor zowel de bestuurder als zijn passagiers. Bovendien is verrassend genoeg heel wat hoofdruimte op de achterbank, ondanks de schuin aflopende daklijn. Wel zijn we niet echt fan van de zetels die de Chinese constructeur gebruikt in deze SUV. Ze bieden te weinig steun en het zitvlak is te kort, wat zeker een groot gemis is op een langere trip. Op vlak van opbergruimte in de koffer moet de Xpeng G6 wel onderdoen voor de Tesla Model Y. In de Xpeng kun je maximaal 571 liter wegstouwen, terwijl dat bij de Model Y maar liefst 854 liter is. Met de achterbank neergeklapt is het verschil nog groter, met 1.374 l voor de G6 en 2.158 l voor de Tesla.
Radio, hallo?
De verschillende systemen bedien je via een helder centraal display van net geen 15” groot. Sinds kort bieden de Chinezen nu ook standaard draadloos Apple CarPlay en Android Auto aan. Dat is natuurlijk meer dan welkom, gezien het navigatiesysteem er niet in slaagt om een goede route te berekenen. Hij maakt onnodige omleidingen en probeert ons zelfs eenrichtingsstraten in te sturen.
Het infotainmentsysteem werkt responsief, maar is net zoals bij de G9 en de P7 gewoon niet goed genoeg. Zo slaagt de wagen er keer op keer niet in om bij het opstarten meteen te verbinden met de radio. Steeds krijgen we de melding dat DAB nog niet beschikbaar is in onze regio. Wanneer we het dan maar via FM proberen, krijgen we de melding dat er geen radiostations gevonden zijn. Een 10-tal minuten later is het probleem plots opgelost. Toch allemaal dingen die je bij de Tesla Model Y niet meteen voor hebt.
Op de weg
De Xpeng G6 beschikt in de RWD Long Range uitvoering over een enkele motor van 286 pk en 440 Nm koppel. Dat is genoeg om in 6,1 seconden naar 100 km/u te sprinten. Hiermee garandeert Xpeng een vlotte acceleratie. Toch voelt het geheel nogal steriel aan. In de rijmodus ‘standaard’, is enige feedback onbestaand. In de sportstand krijg je al wat meer feedback, maar echt sportief wordt het nooit. Daarnaast zijn er nog de inconsistente rijhulpsystemen. Zelfs wanneer je je handen aan het stuur houdt, krijg je af en toe wel eens de melding dat je het stuur niet vasthoudt. De adaptieve cruisecontrol is dan weer erg onvoorspelbaar. Bruusk remmen met nog een zee van ruimte, of net heel dicht op de voorganger gaan rijden, het gebeurt allemaal. Ook slaagt de G6, net zoals de eerder geteste G9 en P7, er niet in om de snelheid te behouden bij het afdalen van een brug of helling.
De lijst met frustraties over de verschillende rijhulpsystemen is ellenlang. Maar wat misschien de grootste brok van frustratie was, is dat de cruisecontrol niet werkt in de harde regen. Doordat deze bij Xpeng altijd adaptief is, kan hij bij hevige regenval de afstand tot de voorligger niet inschatten. Bij een lange rit in de regen ben je dus volledig aangewezen op je rechtervoet.
Snelladen aan 280 kW
Onze testwagen beschikt over een grote NCM-batterij van 92 kWh groot. Als bestuurder kun je daar 87,5 kWh van gebruiken. Dat zou volgens de WLTP-gegevens genoeg moeten zijn om 570 kilometer op een batterijlading af te leggen. In de praktijk noteren we op de snelweg een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km. Dat is genoeg voor 486 kilometers bij een gemiddelde snelheid van 130 km/u. In de stad kun je rekenen op 16 kWh/100 km, wat het rijbereik doet stijgen naar 547 kilometer. Laden is mogelijk aan 11 kW AC of 280 kW DC, dankzij het 800 V-platform. Dat is genoeg om in amper 21 minuten de laadpaal weer te verlaten met 80 procent in de batterij, en dat maakt veel goed. Toch iets waar deze EV het beter doet dan zijn Tesla-concurrent.
Prijs Xpeng G6
De Xpeng G6 is in de RWD Standard Range uitvoering te koop vanaf 42.990 euro. Voor onze testwagen met de Long Range batterij betaal je minstens 47.990 euro. Tenslotte is er nog de G6 AWD Performance die beschikt over de grote batterij gekoppeld aan twee elektromotoren die samen een vermogen van 476 pk en 660 Nm leveren. Voor deze krachtigere versie betaal je minsten 51.990 euro.
Conclusie
Maakt de Xpeng G6 zijn reputatie als concurrent voor de Tesla Model Y waard? Qua prijs is hij alvast een 2.000 euro goedkoper in alle modelvarianten. Bovendien springt hij er wat meer uit dan de vele Model Y’s die je vandaag overal spot. Net zoals de Model Y is ook deze Chinees best zuinig met de stroom. Bovendien kan hij ook nog eens sneller opladen en dat voor een lagere prijs. Door de vele punten waarop de Xpeng tekortschiet op het vlak van de rijhulpsystemen en het infotainmentsysteem, zijn we toch eerder geneigd om voor de Tesla te kiezen. Jammer, want we hadden deze auto graag meer in het straatbeeld gezien.
Wie de Xpeng G6 zelf van dichtbij wil ontdekken, kan daarvoor terecht op het Autosalon van 10 tot en met 19 januari 2025 in Brussel.
|
|