Vier jaar lang moesten EV-rijders het bij Ford hebben van de Mustang Mach-E. Dat de elektrificatie moeilijk verliep voor de Amerikaanse constructeur is dus een understatement. Dit jaar schakelt Ford echter een versnelling hoger met twee nieuwe modellen: de Ford Capri en de Ford Explorer. Deze keer testen we die laatste in zijn Extended Range AWD-uitvoering.
Dit jaar bracht Ford twee nieuwe modellen op de markt. Daarvoor ging het een samenwerking met Volkswagen aan. De nieuwe Ford Explorer is dus een Volkswagen in een Ford-jasje. Daar is natuurlijk niets mis mee. Voor de Amerikanen is het de perfecte manier om twee nieuwe EV’s op de markt te brengen, zonder miljoenen te moeten investeren in de ontwikkeling van een nieuw platform. Ook voor Volkswagen is dit een goede kans om de reeds gemaakte kosten voor een deel door te rekenen aan Ford.
Comfortabele SUV
Het interieur van de Ford Explorer is een goede mix van eigen materialen en standaard onderdelen van Volkswagen. Het comfort van deze EV zit goed en de zetels zitten fijn. Alles straalt vooral veel warmte en gezelligheid uit. De bestuurdersstoel is elektrische verstelbaar, terwijl die van de passagier manueel goed te zetten is. Dat laatste is toch wel een bedenkelijke keuze, gezien andere wagens in deze prijsklasse tegenwoordig vaak beide elektrisch aanbieden, maar daar vallen we niet over. Verder kun je als bestuurder rekenen op een breed gezichtsveld doordat de voorruit wat rechter in de carrosserie staat.
Wat overduidelijk overgenomen is van Volkswagen, zijn de tellerpartij achter het stuur, de hendels rondom het stuur en de bediening voor de verlichting. Deze verraden de samenwerking tussen beide merken, want verder is er toch nog veel eigen ontwikkeling van Ford. Zo is er een groot rechtopstaand display van 14,6” voor het infotainmentsysteem. Het systeem werkt vlot en lijkt een eigen systeem te zijn, dus geen klakkeloze kopie van de VW ID.4. Dankzij een handgreep kun je deze ook in verschillende posities plaatsen, waarbij je ook toegang krijgt tot een extra opbergvak dat zich achter het scherm bevind. En dat kantelen is handiger dan het klinkt. In de koffer kun je veel kwijt met een volume van 536 liter of zelfs 1.422 liter met de achterbank plat.
Goede rijhulpsystemen
De Ford Explorer staat op het vernieuwde MEB-platform van Volkswagen dat eind 2023 geïntroduceerd werd. Hierdoor staat hij dus op hetzelfde onderstel als de Volkswagen ID.3 en ID.4. Het nieuwe platform is heel wat efficiënter dan de vorige generatie, dus het wachten op de lancering van een nieuwe EV bij Ford loont. Wel kun je je ook enkele bedenkingen maken hierbij. Zo staat de Amerikaanse constructeur gekend om zijn wagens met een dynamisch rijgedrag dat rijden leuk maakt. Hierdoor zijn we bij de start van onze testweek vooral benieuwd of hij onze verwachtingen kan inlossen.
Aan het vermogen zal het alvast niet liggen. We krijgen van de Belgische invoerder het topmodel mee: de Ford Explorer Extended Range AWD. De motoren leveren samen 340 pk en 679 Nm koppel. Dat is genoeg om de wagen van meer dan 2 ton in 5,3 seconden naar 100 km/u te stuwen. Verder vertoont hij best een sportief rijgedrag, maar echt scherp sturen doet hij nooit. Vooral het hoge gewicht en de minimale feedback die we terugkrijgen bij het sturen, blijken een grote spelbreker. Toch moeten we toegeven dat deze EV best fijn rijdt en ons niet enerveert. Ook de rijhulpsystemen werken zoals het hoort. Zo weet hij perfect tussen twee lijnen te blijven en ook de adaptieve cruisecontrol doet zijn ding. Topklasse!
Snelladen aan 185 kW
In deze krachtigste versie wordt de Ford Explorer ondersteund door een NCM-batterij van 84 kWh (79 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-norm moet dit genoeg zijn om 566 kilometer af te leggen in de stad of 532 kilometer op de snelweg. Tijdens onze week zagen we geen dubbele cijfers op de thermometer en dat laat zich ook zien in het verbruik. Zo noteerden we een gemiddeld verbruik van 22 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van 370 kilometer. Eerdere tests met de Volkswagen-modellen op hetzelfde platform gaven een verbruik van 19 à 20 kWh/100 km bij warmere temperaturen. Eens leeg kun je aan 11 kW laden aan een AC-laadpaal. Bij een snellader is dat maximaal 185 kW, goed voor 26 minuten om van 10 naar 80 procent te laden.
Conclusie
Het is goed dat Ford bij de ontwikkeling van de Explorer in zee ging met Volkswagen. Deze EV staat zo op een goed ontwikkeld platform, wat hem zeker voordelen oplevert op de weg. Bij de Mustang Mach-E speelde het verouderde platform de wagen parten in zowel rijgedrag als performance. Dat wordt nu ook ruimschoots goedgemaakt. Wij kijken alvast uit naar onze test met de Ford Capri die volgend jaar in ons straatbeeld zijn intrede doet.
De Ford Explorer is vandaag al te koop voor 41.528 euro. Hierbij biedt de Standard Range RWD-versie een elektromotor van 170 pk. Met een batterij van 52 kWh (netto) moet je volgens de WLTP-norm maximaal 380 kilometer kunnen afleggen. Daarboven komt dan de Explorer Extended Range RWD vanaf 45.268 euro. Deze beschikt over een systeemvermogen van 286 pk en een batterij van 77 kWh (netto), goed voor 602 kilometer rijplezier. Voor onze testwagen, de Ford Explorer Extended Range AWD, betaal je minstens 51.813 euro. Deze beschikt over de grootste batterij (79 kWh netto) en haalt dus maximaal 566 kilometer op één lading.
|
|