BMW stelt gloednieuwe 5 Reeks Berline voor

DoorMatthias Hautekiet

24 mei 2023

BMW stelt vandaag hun gloednieuwe 5 Reeks voor. Hierbij krijgen we voor het eerst ook een volledig elektrische variant van de gekende berline. De i5 is vanaf oktober beschikbaar en zal in het Duitse Dingolfing, waar ook de accu’s en elektromotoren voor de i5 gemaakt worden, geassembleerd worden.

Met de lancering van deze nieuwe 5 Reeks krijgen we meteen ook een volledig elektrische variant. Voor de i5 eDrive40 krijg je een bereik tussen de 477 en 582 km (op de officiële WLTP-waarden is het nog wachten), aan een gecombineerd verbruik tussen 15,9 en 19,5 kWh/100km. Bij dit model krijg je één elektromotor op de achteras die 340pk en 430Nm koppel levert. Bij de krachtigere M60 xDrive krijg je met 455 – 516 km een stuk minder bereik, maar wel vierwielaandrijving tegen 601 pk en 820 Nm*.

Om plaats te besparen, koos BMW ervoor om de batterij te integreren in de bodemplaat. Deze levert 82,1 kWh aan bruikbare energie. Standaard laadt de i5 aan 11 KW AC en tot 22KW als optie. Ook is er een optimalisatie voorzien voor laden op zonne-energie bij de klant thuis. Maar de Duitse autobouwer kondigt nu al aan dat in 2024 deze ook de optie zal bieden om optimaal te laden bij een dynamisch elektriciteitstarief. Ook bidirectioneel laden (de wagen als thuisbatterij gebruiken) behoort tot de mogelijkheden. Al lijkt het erop dat dit enkel mogelijk zal zijn met de thuisladers van E.ON. Snelladen is dan weer mogelijk aan 205KW. Zoals tegenwoordig de norm is, laad je hierbij op van 10 naar 80% in 30 minuten. Tenslotte beschikt de wagen ook over een optie om tot vijf laadpassen te integreren via de Plug & Charge functie. Op die manier is het mogelijk om bij verschillende aanbieders te laden, zonder de laadpas boven te halen.

*wanneer de M Launch Control of M Sport Boost wordt gebruikt.

Sportieve elegantie, een toonbeeld voor moderne technologie

De nieuwe 5 Reeks krijgt een sportieve upgrade in lijn met de nieuwste modellen van BMW. De geüpdate versie wordt gekenmerkt door de nieuwste generatie adaptieve LED-koplampen en de grote BMW-nieren. Als optie kan je hier ook de BMW Iconic Glow contourverlichting bijnemen, waarbij de nieren omgeven zijn door een lichtgevende rand. Binnenin hebben de Duitsers er alles aan gedaan om de knoppen tot een minimum te herleiden. Het volledig digitale weergave systeem bestaat uit een 12,3″ Info Display voor de bestuurder en een 14,9″ Control Display waarop het infotainment systeem bedient kan worden. Ook het stuur kreeg een update; deze is onderaan afgeplat en heeft haptische feedback bij het gebruik van de verschillende bedieningspanelen. De achtergrondverlichting in de deuren is dan weer enkel beschikbaar op de volledig elektrische modellen. Tijdens het opladen krijg je de mogelijkheid om te gamen via het centrale scherm.

Ook andere versies beschikbaar

Naast de twee volledige elektrische modellen, worden er ook enkele modellen op fossiele brandstoffen gelanceerd. De 520i op benzine en 520d op diesel kennen respectievelijk een gemiddeld verbruik rond de 6 en 5,5 l/100km. Voor de plug-in hybrides is het nog wachten tot het voorjaar van 2024.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be