Foto © Caterham
Caterham heeft hun EV Seven voorgesteld. Een elektrische variant van de huidige Seven met verbrandingsmotor. Het is de eerste keer dat het merk zich aan deze denkoefening waagt, dus een productie wagen zit dan ook niet in de pipeline. In samenwerking met Swindon Powertrain werd een elektrische aandrijflijn ontwikkeld. De wagen weegt “amper” 700 kg en komt met een batterij van 52 kW. Hier is slechts 40 kW van bruikbaar om de batterij te sparen bij de hoge belasting van het rijden op circuit. Dat is immers de enige plaats waar de wagen voor geschikt is. Na twintig minuten is de batterij al leeg getrokken, maar na 15min snelladen tegen 152 kW kan de wagen opnieuw twintig minuten meedraaien op het circuit.
“We hebben in eerste instantie geen plannen om de EV Seven in productie te nemen – het is een experiment om te zien hoe goed een EV-aandrijflijn werkt voor de specifieke behoeften van onze klanten. We doen dit project met onze ogen wagenwijd open, zodat we kunnen leren hoe we de specifieke Caterham-kenmerken kunnen leveren die nodig zijn voor een Seven: lichtgewicht, eenvoudig en leuk om mee te rijden. We gaan deze auto op het juiste moment op de markt brengen wanneer de toekomstige generatie batterijtechnologie dat mogelijk maakt, en daarom is dit voor ons het moment om het concept te testen.
CEO van Caterham