De Volvo S90 werd in 2016 in het leven geroepen om te concurreren met de Mercedes E-klasse, BMW 5 Reeks, Jaguar XF en Audi A6. In 2022 volgde dan de plug-in hybride onder het RECHARGE-programma van Volvo. De S90 vult vandaag nog steeds het segment van de comfortabele directiewagens aan. Wij testten de Volvo S90 Recharge plug-in hybride in de Ultimate uitvoering.
Foto’s © Momenol Images / Jens Mommens
Snelheid in alle comfort
Door de samenwerking van de 2.0l benzinemotor en de 14,7 kWh sterke batterij is deze Zweed zeker geen trage slee. Op de Duitse autobahn tikte we dan ook vlot de 185 km/u aan, waarna de begrenzer ingreep. De S90 plug-in hybride beschikt over luchtvering op de achteras die zorgt voor een goede en comfortabele demping van de berline, zonder een echt log gevoel te creëren. Perfect voor iedereen die in alle comfort wil reizen, zonder dat het te sportief wordt. Dit zet aan tot een “zen” rijstijl.
Switchen tussen de hybride systemen gaat ongemerkt bij een opgeladen batterij. Bij een lege batterij wordt de overgang echter wat schokkeriger dan we graag zouden hebben, een trend die zich bij andere merken lijkt voort te zetten. De regeneratie in de Brake-modus mag iets krachtiger naar onze smaak.
De rijhulpsystemen bij Volvo zijn verre van perfect. Dat is algemeen geweten, ook bij de constructeur zelf. Zo had onze actieve snelheidsassistent last van fantoom-obstakels, waardoor de wagen al eens durfde te vertragen zonder aanleiding. Meermaals ging onze parkeersensor rechts vooraan in overdrive toen we voor het rode licht stonden.
Reizen in een premium interieur
Binnenin wordt meteen duidelijk waarom deze wagen niet langer onder moet doen voor de Duitse concurrentie. De stille cabine met goed ondersteunende lederen sportstoelen maken de S90 geschikt voor een korte trip naar de supermarkt of een lange rit naar je volgende vergadering. Voor het interieur werden heel wat kwaliteitsvolle materialen gebruikt wat een premium gevoel geeft. Daarnaast beschikt de Volvo zowel voor- als achteraan over veel beenruimte. Onder meer onze ministers Ben Weyts, Lydia Peeters en Benjamin Dalle kozen voor een Volvo S90 in hun wagenpark. Het Hifi-audiosysteem van Bowers & Wilkins met 19 speakers en 1410 W zorgt voor een indrukwekkend geluid. Zelfs op maximaal volume is geen kraakje te horen.
Zoals gewoonlijk in de laatste generatie Volvo’s, komt de wagen met een 9 inch op Android gebaseerd infotainmentsysteem waarmee alles bediend kan worden. Echt fan zijn wij niet, gezien het gebrek aan responsiviteit. De menu’s zijn niet intuïtief, waardoor het vaak zoeken is naar een functie of bediening van bijvoorbeeld de klimatisatie. Iets wat je absoluut wil vermijden tijdens het rijden. Als oplossing biedt de Zweedse autobouwer de Google Voice Assistent aan. Hiermee is het mogelijk om met een simpele “Hey Google” onder andere Google Maps, de media apps of de klimaatregeling bedienen. Zelfs de achterruitverwarming kan aangestuurd worden via Google’s hulpje. Althans, in theorie. De Assistent is immers geoptimaliseerd voor de Engels-sprekende markt, waardoor sommige opdrachten al eens “lost in translation” gaan.
Technologie en laden
De S90 beschikt over een 14,7 kWh batterij waarmee we ruim 65 elektrische kilometers haalden, dit onder gemengde omstandigheden. Opladen kan tegen 3,6 kW AC (enkelfasig) of 6,4 kW 2-fasig. In de eerste, meest voorkomende situatie bij thuisladen, is de batterij na 5 uur volgeladen. Ideaal dus om te besparen op de brandstofkosten en tegelijk het piekvermogen onder het capaciteitstarief laag te houden.
Stroomsterkte (A) | Laadvermogen (kW) | Laadtijd (uur) |
---|---|---|
6 | 1,3 | 13 |
10 | 2,2 | 8 |
13 | 2,9 | 6 |
16 | 3,6 | 5 |
De 2,0 l benzinemotor levert 310 pk, aangevuld door de 145 pk sterke elektromotor komen we uit op een gecombineerd vermogen van 455 pk en 709 Nm koppel. Sterke cijfers die ervoor zorgen dat de S90 in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u gaat. Het gemiddeld verbruik tijdens onze test lag rond de 7 l/100 km.
De Volvo S90 Recharge Plus is beschikbaar vanaf € 77.590 (incl. btw). Voor een meerprijs van € 2.850 heb je, zoals ons getest model, het Ultimate pakket met full LED-koplampen en een Head-up display.
|
|