Afgelopen week hield de internationale automobielfederatie FIA een grote onafhankelijke actieradius-test voor elektrische wagens in winterweer. Meer dan 23 verschillende wagens uit verschillende segmenten namen deel aan die test. Uiteindelijk is het de Polestar 3 die met de eer gaat lopen.
Foto © Polestar
De Noorse Automobielfederatie (NAF) en Motor magazine organiseren de El Prix EV-actieradiustest twee keer per jaar om te meten hoe ver elektrische auto’s daadwerkelijk kunnen rijden op één acculading in vergelijking met hun officiële WLTP-bereik. De route van de jaarlijkse wintereditie van de test, uitgevoerd tijdens het Noorse winterseizoen, bevat een hoogteverschil van ongeveer 1.000 meter. Dit jaar was de route bijzonder uitdagend vanwege natte en gladde wegomstandigheden, ondanks enkele mildere temperaturen dan bij eerdere evenementen.
Tijdens eerdere tests stond Tesla steevast aan de top en ook dit jaar was het de verwachting dat de Tesla Model 3 Long Range zou winnen. Met een WLTP-range van 702 kilometer is het een van de wagens met het grootste rijbereik van het moment. Echter bleek uit de test dat de Model 3 slechts een afstand van 531 kilometer op één lading on afleggen. Dat is bijna een kwart (24%) minder dan wat de officiële cijfers voorschrijven. De Tesla Model 3 is trouwens niet de enige wagen dat als minder nauwkeurig uit de bus komt. Ook de Peugeot E-3008 (-32%), Peugeot E-5008 (-26%) en Volkswagen ID.Y GTX Tourer (-23%) zien toch een groot verschil tussen het theoretische en werkelijke rijbereik in de winter.
Polestar 3 wint met laagste verschil
Helemaal aan het andere uiteinde van de test zit de Polestar 3 Long Range Dual Motor MY2024 met Performance Pack. Volgens de officiële cijfers beschikt deze over een WLTP-bereik van 561 kilometer. Tijdens de test in winterse omstandigheden wisten de testrijders een afstand van 531 kilometer af te leggen. Dat is slechts vijf procent dan minder dan de theorie, waardoor de Polestar 3 in de praktijk het beste de WLTP-norm benadert. Michael Lohscheller, de CEO van Polestar is alvast tevreden: We zijn er trots op dat Polestar 3 weer een grote test wint! Bereik is een belangrijk criterium voor klanten – en dit resultaat onderstreept dat Polestar 3 een geweldige keuze is voor iedereen die op zoek is naar een luxe elektrische SUV. We ontwikkelen onze auto’s boven de poolcirkel in Zweden, dus het is geen verrassing voor ons dat Polestar 3 onder uitdagende omstandigheden beter presteert dan de concurrentie”.
Model | WLTP bereik (km) | Afgelegde afstand (km) | Afwijking (%) |
---|---|---|---|
Polestar 3 | 560 | 531 | -5 |
BYD Tang | 530 | 482 | -9 |
Mini Countryman | 399 | 355 | -11 |
Lotus Emeya | 500 | 436 | -13 |
BYD Sealion 7 | 502 | 436 | -13 |
Mercedes-Benz G-Klasse | 443 | 381 | -14 |
Kia EV3 | 590 | 499 | -15 |
Porsche Taycan | 592 | 499 | -16 |
BYD Seal U | 500 | 421 | -16 |
Hongqi EHS7 | 540 | 452 | -16 |
Smart #3 | 415 | 346 | -17 |
Ford Explorer | 525 | 437 | -17 |
NIO EL8 | 503 | 412 | -18 |
Hyundai IONIQ 5 | 546 | 436 | -20 |
BMW i5 Touring | 497 | 392 | -21 |
Xpeng G6 | 550 | 429 | -22 |
Audi Q6 e-tron | 616 | 481 | -22 |
Porsche Macan | 552 | 429 | -23 |
VW ID.7 GTW Tourer | 571 | 440 | -23 |
Tesla Model 3 | 702 | 531 | -24 |
Peugeot E-5008 | 488 | 361 | -26 |
Voyah Dream | 482 | 344 | -29 |
Peugeot E-3008 | 510 | 347 | -32 |