Zeekr 7GT en -X breken alle laad-records

DoorMatthias Hautekiet

27 januari 2025
Zeekr 7X

Het Chinese Zeekr komt dit jaar met twee nieuwe elektrische wagens naar Europa: de Zeekr 7X en Zeekr 7GT. Met de lancering van deze wagens, breekt het bovendien opnieuw alle records. Zo kan hij snelladen aan maximaal 360 kW, waardoor het slechts 10 tot 15 minuten duurt om op te laden. Hiermee wordt dit de snelst ladende productiewagen van het moment. Bovendien worden ze nog eens verrassend voordelig aangeboden met een vanafprijs rond de 55.000 euro.

Zeekr is een aan sterk offensief bezig om Europa te veroveren. Daarbij wil het bewijzen dat hoogtechnologische premium wagens niet per se duur moeten zijn. In die strijd wordt het ondersteund door moederbedrijf Geely, bekend van merken als Lotus, Lynk & Co, Polestar en Volvo. In België is het nog niet actief, maar in buurland Nederland kun je er vandaag al terecht voor de Zeekr 001 en de Zeekr X. Binnenkort wordt dat aanbod verder uitgebreid met twee nieuwe modellen in de 7-reeks: de Zeekr 7X en de Zeekr 7GT. Met die lancering stelt het meteen ook nieuwe standaarden in de EV-technologie.

Een stijlvol design

Het design van beide elektrische wagens mag er alvast zijn. De 7GT wordt het thuisland verkocht als 007 GT, maar krijgt voor Europa een nieuwe naam. Deze krijgt een sportief design dat sterk doet denken aan dat van de 001, maar dan in een hatchback versie gegoten. Daarnaast er nog de Zeekr 7X, een grote elektrische SUV met een sportieve look. Met dit model willen de Chinezen een poging wagen om klanten af te snoepen van de vergelijkbaar geprijsde Tesla Model Y. Met een lengte van 4,79 meter, een hoogte van 1,65 meter en een wielbasis van 2,9 meter zijn beide modellen alvast bijna identiek. Alleen beschikt hij over “maar” 539 liter aan kofferinhoud en een frunk van 66 liter. Dat is toch heel wat minder dan de Model Y met zijn 854 liter en 117 liter.

Krachtige werkpaarden

De nieuwe Zeekr 7X zal aangeboden worden in drie verschillende versies. In de basis is er de Premium RWD-uitvoering met 310 kW (421 pk). Met een rijbereik van 480 kilometer zit je alvast snor. Daarnaast is er nog de Long Range RWD-versie die dezelfde motor koppelt aan een grotere batterij met een bereik van 615 kilometer. Beide versies sprinten in 6 seconden van 0 naar 100 km/u. Tenslotte is er nog de Performance AWD die de grote batterij koppelt aan twee motoren die samen 639 pk en 710 Nm koppel leveren. Volgens de voorlopige WLTP-cijfers mag je hier rekenen op een bereik van 543 kilometer. Bij de wat meer gestroomlijnde Zeekr 7GT zal het rijbereik nog net iets hoger liggen.

Snelladen aan 360 kW

Waar de nieuwe EV’s van Zeekr pas echt in uitblinken is hun laadvermogen. De variant met de standaard range beschikt voer een LFP-batterij met een bruto-capaciteit van 75 kWh. Dankzij de nieuwe ‘5.5C ultra-fast charging’-technologie van Zeekr kan deze opladen aan een maximaal vermogen van 360 kW. Hierbij duurt het slechts tien en een halve minuut om deze van 10 naar 80 procent te laden. Bij de grotere 100 kWh NMC-batterij is dat 16 minuten. Dat is eigenlijk zelf niet genoeg om een snelle pitstop te maken. Geen enkele productiewagen (in massa productie) doet beter. Enkel de Porsche Taycan (320 kW – 18 minuten) en de Lotus Eletr (367 kW – 19 minuten) komen nog in de buurt. Alleen kosten die bijna het dubbele van wat de Zeekr 7X en 7GT zullen kosten.

De Zeekr 7X zal vanaf juni 2025 in Nederland te koop zijn. Voor de Zeekr 7GT is het nog wachten tot de tweede helft van het jaar.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be