Het Spaanse Eranovum is nog maar een jaar in België actief, maar heeft grootste plannen voor het land. Vandaag heeft het 25 laadpunten op vijf verschillende locaties in portefeuille, maar tegen 2028 moeten dat er minstens 1.000 worden. Het merendeel van die laadpunten moet dicht bij functionele gebouwen liggen, zoals horecazaken, supermarkten en sportcentra.
Foto © Eranovum
De Spaanse laadpalenaanbieder Eranovum zal de meeste Vlamingen maar weinig zeggen, dat komt omdat het nog maar één jaar in België actief is, en dat op slechts vijf locaties. Bovendien situeren die laadpalen zich in Brussel of verder ten zuiden van de taalgrens. Daar komt de volgende jaren echter verandering, gezien Eranovum de komende drie jaar minstens 1.000 nieuwe laadpunten wil openen. Het unieke van die laadpunten is dat ze gevoed worden voor groene stroom. In thuisland Spanje gebruikt het daarvoor zonneparken. In ons land gaat het daarvoor een samenwerking aan met het EtherEnergy. Dit Belgische bedrijf is Europees marktleider in ‘agrivoltaïsche energie’. Hierbij wordt landbouwgrond dubbel benut voor zowel landbouw als voor de productie van zonne-energie. Dit is echter nog toekomstmuziek, gezien het zich vandaag vooral moet beperken tot de aankoop van groene energie op de energiemarkt. Wel hoopt Eranovum om op termijn zonnepanelen bovenop hun laadstations te kunnen installeren. Op die manier zijn ze nog minder afhankelijk van externe partijen.
Eerst Wallonië, daarna Vlaanderen
In tegenstelling tot grote spelers als Fastned en Ionity, wil Eranovum zich in ons land vooral richten op bestemmingsladen. Grote snellaadstations langs de snelweg van de Spaanse laadaanbieder zul je dus maar weinig zien. In de plaats willen ze vooral inzetten op bestemmingsladen. Daarbij richt het in de eerste plaats op Wallonië, waar de laadmogelijkheden op dit moment veel beperkter zijn dan in Vlaanderen. Al hun toekomstige laadpalen zullen vooral strategische gebouwd worden bij horecazaken, grote winkels en sportcentra. Verder onderscheiden ze zich van de concurrentie door het laadvermogen te laten afhangen van de locaties. Zo zal een laadpaal van Eranovum bij een supermarkt, waar klanten doorgaans snel buiten zijn, een hoger vermogen bieden dan dat dat bij een horecazaak of sportschool het geval is. Op die tweede categorie van bestemmingen brengen EV-rijders doorgaans een tot meerdere uren door. Het doel is om tegen 2028 over minstens 1.000 laadpunten in België te beschikken.
Om die grote ambitie waar te maken, zitten ze alvast niet stil. Zo gaat het de komende maanden al nieuwe laadpalen openen op minstens elf nieuwe locaties. Deze zullen zich opnieuw vooral in Wallonië bevinden op de parkings van onder meer Brico, Carrefour, Delhaize en Spar. In een tweede fase volgen ook diverse locaties in Vlaanderen. Qua prijs betaal je tussen de 40 en 50 cent per kWh voor een 22 kW AC-laadpaal. Bij de DC-laders is dat 60 cent bij een 60 kW lader en 68 cent bij laadpalen met een vermogen vanaf 150 kW.