Vergoeding thuisladen? Easee Charge Max voldoet aan de nieuwe wetgeving

DoorMatthias Hautekiet

30 januari 2025
Easse Charge Max laadpaal

Sinds 1 januari is het voor bedrijven een stuk eenvoudiger om hun werknemers te vergoeden wanneer ze hun wagen thuis opladen. Werknemers kunnen nu aanspraak maken op een bedrag dat de werkelijke elektriciteitskosten dekt. Alleen moeten ze hiervoor bewijzen hoeveel stroom ze exact verbruiken voor het opladen van hun wagen. Bovendien mag dit enkel met laadpalen met een beperkte afwijking, zoals de Easee Charge Max.

De wet in ons land hinkt vaak achterop de werkelijkheid. Zo is het merendeel van alle bedrijfswagens tegenwoordig elektrisch, maar tot voor kort was het bijna onmogelijk om de vergoeding correct te berekenen. Zo moeten werknemers aan de fiscus bewijzen hoeveel de laadbeurt hen exact kost. Daarbij moeten ze rekening houden met heel wat parameters zoals een vast- of dynamisch energiecontract, prijsaanpassingen doorheen het jaar, de opgewekte elektriciteit via zonnepanelen, en zo voort. Om dit te vereenvoudigen, publiceerde het FOD Financiën eind vorig jaar een omzetbrief met nieuwe spelregels voor 2025.

Vast bedrag, maar werkelijk verbruik bewijzen

Met ‘omzetbrief 24/C/77’ laat uittredend minister van Financiën Vincent Van Peteghem weten dat werknemers dit jaar niet langer de werkelijke kosten moeten bewijzen. In de plaats mogen bedrijven nu een vast bedrag per kWh gebruiken. De federale energieregulator CREG zal dit bedrag elk kwartaal bereken. Werknemers moeten op hun beurt bewijzen hoeveel stroom ze werkelijk verbruikt hebben om hun elektrische bedrijfswagen thuis op te laden. En daar zit nu net het addertje. Om misbruik te voorkomen, stelt de overheid strenge eisen aan de laadpalen. Wie dit jaar een nieuwe laadpaal installeert en deze wil gebruiken om zijn werkelijke laadkosten te bewijzen, moet daarbij rekening houden dat deze maar een maximale afwijking van 2 procent mag hebben. Niet elke laadpaal komst dus in aanmerking hiervoor.

Easee Charge Max helpt je verder

Een van de laadpalen die hiervoor in aanmerking komt, is de Easee Charge Max. De nieuwste laadpaal van de Noorse laadpaalfabrikant is ontworpen met de Europese meetinstrumentenrichtlijn (MID) in het achterhoofd. Bovendien zit hij met een afwijking van slechts 1 procent mooi onder de wettelijk opgelegde norm. Aan de hand van het geïntegreerde display kun je in een oogopslag je werkelijke verbruik bekijken en bewijzen. Bedrijven die met Easee samenwerken om een laadpaal bij hun werknemers te installeren, zijn op die manier zeker dat het voor hen eenvoudig wordt om de nieuwe maatregel in de praktijk om te zetten. Met deze laadpaal kun je eenfasig opladen aan maximaal 7,4 kW. Wie over een zwaardere driefasige aansluiting beschikt, kan rekenen op 22 kW. Daarnaast is hij ook compatibel met een RFID-laadpas of integraties met derden zoals E-Flux.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be