Sinds vandaag hebben we in België een nieuwe federale regering. Alleen is de regering De Wever niet meteen goed nieuws voor de elektrificatie in ons land. Deze wil namelijk meer inzetten op plug-in hybrides en spreekt over elektrische wagens in zo goed als alle talen.
Als het van Europa afhangt, koopt iedereen vanaf 2035 enkel nog elektrische wagens. Alleen is er wel nog werk aan de winkel om iedereen die overstap te laten maken. Om dat te bewerkstelligen, voerde de regering De Croo in 2021 een hervorming door waarbij de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides afgebouwd zou worden. Zo zouden bedrijven deze vanaf 202 niet meer kunnen aftrekken. Daar komen Bart De Wever en zijn regering nu op terug. Zo stelt deze dat de fiscale aftrekbaarheid van 75 procent behouden blijft tot in 2027. Daarna daalt deze naar 65 procent in 2028 en 57,5 procent in 2029. Deze beslissing onderbouwen ze als volgt: “Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in stedelijke gebieden, appartementsgebouwen, afgelegen landelijke regio’s en voor gezinnen met een laag inkomen blijft een elektrisch model onhaalbaar. Daarom voorziet de regering een ruimere overgangsperiode voor hybride voertuigen”.
Achterhaalde redenering
De beslissing is op zijn minst vreemd te noemen, vooral omdat de redenering eigenlijk geen steek houdt. Ondertussen zijn er tal van oplossing voor wie in een steden, appartementsgebouwen of op het platteland woont. Enkel voor mensen met een laag inkomen is het inderdaad zo dat elektrische wagens moeilijker betaalbaar zijn. Ook EV Belgium, de belangengroep voor elektrisch rijden in België, benadrukt dat het nieuwe beleid een stap terug is. Zo stellen ze dat elektrische wagens een cruciale rol spelen in de energietransitie. Ze verminderen de CO2-uitstoot en kunnen ook fungeren als energieopslag. Dankzij bi-directioneel laden kunnen ze pieken en dalen in het energienet helpen opvangen om de productie van groen stroom te bevorderen. “Enerzijds wordt een taxshift van fossiele brandstoffen naar elektriciteit doorgevoerd, wat de elektrificatie zou moeten bevorderen. Anderzijds blijven de fiscale voordelen voor PHEV’s behouden tot 2029, ondanks hun hogere CO₂-uitstoot in de praktijk. Deze dubbele boodschap creëert verwarring en ondermijnt de inspanningen voor een volledige transitie naar zero-emissiemobiliteit“, aldus EV Belgium.
Sociale EV-leasing voor arme gezinnen
Toch blijven EV-rijders niet volledig in de kou staan. Zo wil de nieuwe Belgische regering onder leiding van Bart De Wever onderzoeken of ze een sociale leasing voor elektrische wagens kunnen invoeren. Hiermee kunnen gezinnen met een beperkt inkomen een volledig elektrische wagen leasen voor een bescheiden bedrag. Hoe de regering een beperkt inkomen definieert en welke wagens exact in aanmerking komen is nog onduidelijk. Bij een soortgelijk project in Frankrijk vorig jaar kwamen enkel mensen met een inkomen van 15.400 euro of minder in aanmerking. Zij konen dan rekenen op een subsidie tot 13.000 euro voor de eerste betaling en daarna 50 tot 150 euro per maand. Wie in aanmerking kwam voor de Franse maatregel kon kiezen uit onder andere de Citroën ë-C3 en ë-C4 en de Renault Megane E-Tech. Deze was alvast een groot succes, waarbij het aantal mogelijke subsidies van 20.000 neer 50.000 werd opgetrokken. Echter was dit nog steeds te weinig om de meer dan 90.000 aanvragen goed te kunnen keuren.