Als het van Europa afhangt, kopen we vanaf 2035 enkel nog elektrische wagens. Alleen is er nog heel wat werk aan de winkel om iedereen richting een EV te krijgen. Daarom onderzoekt de Europese Unie of het een subsidie kan invoeren voor wie de overstap maakt.
In 2024 was 13,6 procent van alle nieuwe wagens die in Europa werden ingeschreven volledig elektrisch. Daarmee zijn ze na benzine (33,3%) en (mild)-hybride (30,9%) de derde populairste aandrijving op ons continent. Dat lijkt misschien positief, maar het aandeel daalde met net geen 6 procent in vergelijking met 2023. Vooral de afschaffing van stimulansen in onder andere Duitsland (-38,6%) en Frankrijk (-20,7%) worden verantwoordelijk geacht voor deze daling. In België doen we het alvast beter dan het Europese gemiddelde, met een aandeel van 28,5 procent wat neerkomt op de tweede populairste aandrijving. Wel is het de verwachting dat de dalende trend zich in 2025 ook in België zal doorzetten na het wegvallen van de Vlaamse EV-premie.
Europa is zich bewust van problemen
Europa is zich zeker en vast bewust van het probleem en onderzoekt meerdere opties om de aankoop van elektrische wagens te stimuleren. Europees Commissievoorzitster Ursula von der Leyen organiseerde daarom vorige week een top-overleg met de automobielsector. Tijdens de “Strategic Dialogue on the Future of the European Automotive Industry” discussieerden de Europese constructeurs, diverse eurocommissarissen en vakbondsleiders over de toekomst van het verkeer op vier wielen. De energietransitie, monsterboetes door een te hoge CO2-uitstoot en de slabakkende auto-industrie kwamen er aan bod. Ook de hoge energieprijzen en de dreiging van Amerikaans president Donald Trump om importheffingen in te voeren kwamen aan bod. De uitkomst van de meeting is een plan dat uitgewerkt zal worden om de autosector nieuw leven in te blazen.
Een Europese premie
Een van de ideeën die op nu op tafel ligt, is de invoering van een Europese subsidie voor elektrische wagens. Althans, als we de uitspraken van Duits bondskanselier Olaf Scholz in Davos mogen geloven. Von der Leyen heeft de opdracht gegeven aan vijf Eurocommissarissen om een plan uit te dokteren. Daarbij blijven de 2035 doelstellingen het uiteindelijke uitgangspunt. Apostolos Tzitzikostas (duurzaam transport en toerisme), Henna Virkkunen (technologische soevereiniteit en veiligheid), Stéphane Séjourné (welvaart en industriële strategie), Wopke Hoekstra (klimaat, net zero en schone groei) en Roxana Mînzatu (sociale rechten) hebben nu tot 5 maart 2025 de tijd om een plan uit te werken. Dit plan moet de sector stimuleren aan de hand van nieuwe wetgeving waarop de Europese inwoner kan vertrouwen. Als de subsidie er ook echt komt, is het maar de vraag wie deze zal moeten betalen. Als deze uit onze eigen staatskas moet komen, dreigt de begroting van de kersverse regering De Wever I al ontwricht te worden, nog voor de regering het verschil kan maken.