Dat Aston Martin dit jaar naar de hoogste klasse van de endurance-racerij trekt, was al geweten. Hoe hun Hypercar er zou uitzien en wie er plaats neemt achter het stuur nog niet. Tot nu, want het merk heeft samen met het Amerikaanse The Heart of Racing hun wagens en rijders voor het 2025 FIA World Endurance Championship (FIA WEC) en IMSA voorgesteld.
Foto © Aston Martin
Eerder waren er al beelden gelekt van de Aston Martin Valkyrie Hypercar, maar nu is hij dus ook officieel voorgesteld. Het komende seizoen kiest de Britse renstal voor een agressief uitziende Hypercar in de herkenbare groene kleur. Britten Harry Tincknell en Tom Gamble nemen dit jaar plaats achter het stuur van de #007 Valkyrie. In de #009 zusterwagen zullen Alex Riberas en Marco Sorensen strijden voor de punten. Net zoals bij Porsche kiezen de Britten er voor om het kampioenschap met slechts twee rijders per wagen aan te gaan. Zij krijgen tijdens de 1812 km van Qatar, de 24H van Le Mans en de 8H van Bahrein het gezelschap van Ross Gunn (#007) en Roman Angelis (#009).
Ook in de IMSA, de Amerikaanse tegenhanger van de FIA WEC, trekt aston Martin met twee rijders op de wagen naar de start. Ook het kleurenschema is hier wat aangepast en bevat meer blauw. Het zijn Ross Gunn en Roman Angelis die het gros van de wedstrijden voor hun rekening nemen in de #23 wagen. Ook zij zullen tijdens de langere wedstrijden, zoals de 12H van Sebring ondersteuning krijgen van één van de vier WEC-rijders.
Racen met een straatwagen
Met maar liefst 10 verschillende teams in de Hypercar-klasse, wordt dit een van de drukste seizoenen op de grid. Toch weet Aston Martin zich hier van zijn concurrenten te onderscheiden. Zo goed als alle deelnemers op de grid racen in een Hypercar die specifiek voor deze klasse werd ontworpen. Je zult ze dus niet tegenkomen op de weg. Aston Martin doet het net iets anders en is gestart vanuit de Valkyrie productiewagen. Op die manier hopen de Britten te bewijzen dat hun, hetzij sterk aangepast, in staat moet zijn om sterke prestaties te leveren.
“Prestaties zijn het kloppend hart van alles wat we bij Aston Martin doen, en motorsport is de ultieme uitdrukking van dit streven naar uitmuntendheid. We zijn al sinds de begindagen aanwezig op Le Mans en dankzij die glorieuze inspanningen zijn we erin geslaagd Le Mans in 1959 te winnen en onze klasse 19 keer in de afgelopen 95 jaar. Nu keren we terug naar de plek waar die eerste triomfen plaatsvonden, met als doel nieuwe geschiedenis te schrijven met een raceprototype dat is geïnspireerd op de snelste productieauto die Aston Martin ooit heeft gebouwd. En natuurlijk is de complexe kennisbasis die we via ons F1®-team opbouwen gegevens die Aston Martin Performance Technologies kan gebruiken om de capaciteiten van de Valkyrie raceauto in Le Mans, WEC en IMSA verder te verbeteren. Net zoals de kennis die we opdoen tijdens endurance wedstrijden direct wordt gebruikt in onze programma’s voor raceauto’s, waardoor de uiteindelijke prestaties van onze producten nog verder verbeteren. Ik wil Gabe Newell en Heart of Racing bedanken voor de samenwerking met Aston Martin in dit programma en ik kijk ernaar uit om met hem en het team samen te werken om succes te boeken in de grootste endurancerace die er is.”
Lawrence Stroll, Executive Chairman of Aston Martin Lagonda
De Aston Martin Valkyrie Hypercar zal voor het eerste te zien zijn tijdens de proloog in Qatar van 21 tot 22 februari. Een week later volgt de eerste grote test tijdens de 1.812 kilometer van Qatar.