Na een uitdagend 2024 zit de Belgische speedpedelec-markt opnieuw in een stijgende lijn. Uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio blijkt dat het aantal nieuwe snelle e-bikes in januari met 1,4 procent is gestegen in vergelijking met januari 2024. Dat lijkt misschien een kleine stijging, maar het is positief nieuws voor de merken.
De speedpedelec-markt in België is een van de sterkste van Europa en heeft een goede start genomen in het nieuwe jaar. Na enkele jaren met een dalende trend, zijn er in januari 2025 1.129 nieuwe speedpedelecs ingeschreven. Dat is 1,4 procent meer in vergelijking met januari 2024 toen er 1.113 inschrijvingen waren. Die stijging is vooral te danken aan de fietsleasing (+22,3%) die sinds dit jaar ook voor federale ambtenaren en onderwijspersoneel toegankelijk is. Hoewel het aantal nieuwe exemplaren nog steeds onder de 1.341 stuks van 2023, maar het toont wel aan dat de dalende trend zich lijkt te stabiliseren.

“Ondanks een koude wintermaand is het aantal inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs terug op het normale niveau gekomen, met een lichte stijging van 1,4%. Daarom durven we nu al voorzichtig de vraag te stellen of we stilaan evolueren naar een normalisatie van de verkoop. Verder is het positief om te merken dat het succes van de tweedehandsmarkt blijft aanhouden.”
Frank Glorieux, Algemeen Secretaris TRAXIO VELO
Een deel van de stijgende cijfers is te danken aan een sterke stijging van het aantal fietsen in leasing. Deze stegen in januari van 641 naar 784 inschrijvingen, wat neerkomt op een stijging van 22,3 procent. Bij de particuliere kopers daalt het aantal verkopen met 23,5 procent van 289 naar 221 stuks. Ook bij bedrijven tekent zich een sterke daling van 32,2 procent op (183 naar 124). Het merendeel van alle nieuwe speedpedelecs (69,4%) wordt dus ingeschreven via een leasingformule.


Tweedehandsmarkt blijft boomen
Naar analogie met de voorbije jaren blijft de tweedehandsmarkt sterker groeien. Waar vorig jaar nog 501 speedpedelecs als occasie verhandeld werden, is dat dit jaar gestegen naar 578 exemplaren (+15,4%). In vergelijking met 2023 is de stijging met 17,1 procent nog net wat groter. Het wordt trouwens pas echt interessant als we nog verder uitzoomen. In vergelijking met januari 2022 zien we namelijk een stijging van 68,5 procent en tegenover 2021 is dat zelfs + 450,5 procent. Steeds meer mensen hebben dus vertrouwen in een tweedehands speedpedelec. Logischerwijs zijn het vooral particulieren (92,9%) die zich op deze markt begeven.
Wallonië laat speedpedelecs links liggen
Ook in januari 2025 blijkt dat speedpedelecs een Vlaams fenomeen zijn. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 98% (nieuw, 1.106 eenheden op een totaal van 1.129) en 96,2% (tweedehands, 556 eenheden op een totaal van 578) van de markt. In de meeste Vlaamse en Waalse provincies daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs vergeleken met vorig jaar. Alleen Oost-Vlaanderen (+39%), Henegouwen (0%), Luik (+100%) en Namen (+300%) ontsnapten aan deze trend. Elders variëren de dalingen van -7% tot -86%, waarbij Brussel (-86%), West-Vlaanderen (-51%) en Waals-Brabant (-33%) de grootste dalingen noteren. Dat is vooral te klaren door het feit dat de meeste leasingmaatschappijen in Oost-Vlaanderen.
Daarentegen was er in de meeste provincies in januari 2025 sprake van groei bij de occasies, met uitzondering van Limburg (-8%) en West-Vlaanderen (-3%). De trends varieerden van stabiel (0%) tot grote stijgingen (+100%), waarbij provincies als Henegouwen (+33%), Waals-Brabant (+29%), Antwerpen (+25%) en West-Vlaanderen (+22%) een sterke groei lieten zien.
