Aantal publieke laadpalen in Vlaanderen bijna verdubbeld in 2024

DoorMatthias Hautekiet

12 februari 2025
Publieke laadpaal © David Gallie

Het aantal publieke laadpunten in Vlaanderen is vorig jaar bijna verdubbeld. Uit cijfers van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken blijkt dat er in december 2024 maar liefst 59.239 laadpalen operationeel waren. Een stijging van 81 procent in vergelijking met een jaar eerder. Toch is er ook minder nieuws, want slechts een derde is altijd toegankelijk.

Foto © David Gallie

Eind 2023 telde Vlaanderen 32.620 publieke laadpalen, maar dat aantal is op amper één jaar tijd bijna verdubbeld. Gemiddeld zijn er het afgelopen jaar bijna 73 nieuwe laadpunten per dag geopend. Het hoge aantal laadpalen in Vlaanderen is vooral welkom voor iedereen die thuis niet kan opladen. De vorige Vlaamse regering had zichzelf het doel vooropgesteld om tegen 2025 over 35.000 publieke ‘laadequivalenten’ te beschikken. Dit doel is alvast ruimschoots overschreven met een totaal van 59.239 exemplaren. En dat is maar goed ook, want in totaal tellen we op dit moment meer dan 250.000 elektrische wagens in ons land, waarvan het merendeel ten Noorden van de taalgrens ingeschreven zijn. De verwachting is dat er de komende jaren elk jaar minstens 100.000 nieuwe EV’s bijkomen, waardoor ook de laadpunten zullen moeten volgen.

Vooral semipublieke palen

Er is echter ook een keerzijde aan de medaille. Van de bijna 60.000 laadpalen is bijna twee derde (41.500 stuks) niet altijd toegankelijk. Deze semipublieke laadpalen staan dan vooral op parkings van bedrijven en supermarkten die ’s nachts vaak afgesloten zijn. Een klein deel, slechts 17.650 laadpalen is altijd te bereiken en dat aantal moet de komende jaren omhoog. Daarom gaat de Vlaamse regering nu meer focussen op strategisch gelegen laadpleinen. In veel dorpen en gemeenten spreken we vaak over amper een of twee publieke laadpalen verspreid over de dorpskern. Daar moet tegen 2030 verandering inkomen, waarbij Vlaanderen een duizendtal laadpleinen wil gaan uitbouwen met elk zes of zeven laadpunten. Hierdoor moet het voor iedereen die niet thuis kan opladen eenvoudiger worden om ook buiten de openingsuren van een supermarkt of bedrijf hun wagen kunnen opladen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be