2025 Jeddah E-Prix: Taylor Barnard is jongste polesitter ooit

DoorMatthias Hautekiet

15 februari 2025
JEDDAH, SAUDI ARABIA - FEBRUARY 15: Taylor Barnard of Great Britain driving the (5) NEOM McLaren Formula E Team Nissan e-4ORCE 05 during practice ahead of the Jeddah E-Prix, Round 4 of the 2025 FIA Formula E World Championship at Jeddah Corniche Circuit on February 15, 2025 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Simon Galloway/LAT Images for Formula E)

Er is vandaag een nieuw record gesneuveld in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Taylor Barnard (McLaren) heeft tijdens de kwalificaties voor de Jeddah E-Prix de polepositie bemachtigd, wat hem de jongste polesitter ooit maakt. Tot drie keer toe verpletterde hij zijn concurrenten. Ook voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Maserati) was dit een goede kwalificatie met een derde startplek als resultaat. Zijn geluk was echter maar van korte duur, gezien de FIA hem liet terugzakken naar de laatste plaats door een fout van het team.

Foto © Simon Galloway/LAT Images for Formula E)

Het weer in Jeddah is vandaag wat bewolkt, maar dat laat zich niet meteen zien in de rondetijden. In de eerste groep is het Stoffel Vandoorne die met 1:17.020 het oneven deel van het veld aanvoert. Zijn tijd is een tiende sneller dan die van Oliver Rowland (Nissan). Ook Maximilian Günther (DS) en Sam Bird (McLaren) mogen door naar de volgende ronde. Bij de tweede groep rijders voert Taylor Barnard het veld aan met 1:16.922, waarmee hij de eerste rijder is die onder de 1:17 duikt (met 300 kW). Jakes Hughes (Maserati) duikt eveneens onder de grens met 1:16.990. Naast hen mogen ook Edoardo Mortara (Mahindra) en António Félix da Costa (Porsche) door naar de duels.

Duels

Tijdens de duels nemen Maximilian Günther en Oliver Rowland het als eerste tegen elkaar op. Met het extra vermogen tot 350 kW en de vierwielaandrijving is het Rowland die overtuigend wint met 1:15.122. Günther doet het met 1:15.402 ook goed, maar Rowland weet het net wat netter af te werken. Tijdens de tweede kwartfinale zijn de sectortijden van Sam Bird en Stoffel Vandoorne aan elkaar gewaagd, maar onze landgenoot weet telkens wat honderdsten te winnen en gaat zo door naar de volgende ronde. In het daaropvolgende duel tussen Edoardo Mortara en Jake Hughes is het die laatste die wint met een verschil van amper acht duizendsten. De laatste kwartfinale wordt verreden door da Costa en Barnard. De Porsche-rijder komt als eerste over de eindmeet, met een heel erg sterke tijd van 1:15.067. Barnard doet daar nog eens meer dan twee tienden van af en wint dit duel met 1:14.840.

Tijdens de kwartfinale rijdt Vandoorne een mooie 1:15.247 aaneen, maar hij doet dat net niet efficiënt genoeg. Oliver Rowland legt vooral de laatste sector net wat netter af en is zo al zeker van de eerste startrij. Tijdens het duel tussen Jake Hughes en Taylor Barnard wordt de Maserati-rijder gewoon verpletterd. Hughes zet een 1:15.460 op de klok, maar Barnard doet daar nog eens bijna een halve seconde af.

Tenslotte is er het finale duel tussen Oliver Rowland en Taylor Barnard. In de eerste sector bedraagt het verschil amper vier duizendsten. In de daarop volgende twee sectoren maakt Rowland enkele schoonheidsfoutjes, maar hij weet toch nog een stevige 1:15.243 neer te zetten. Hij is echter geen partij voor Barnard die 1:14.804 laat optekenen. Hiermee is hij de jongste polesitter ooit in de geschiedenis van het elektrische kampioenschap.

Startvolgorde

Stoffel Vandoorne zou normaal als derde mogen starten, maar door een fout van het team wordt hij teruggezet naar de laatste plaats. Uit de FIA-documenten blijkt dat het brandblussysteem tijdens de kwalificaties niet actief was. Hierdoor worden zijn tijden geschrapt en moet hij vanaf de laatste stek starten. Dit is trouwens niet de eerste keer dat dit gebeurt bij de Belg. De afgelopen seizoenen werd hij al meermaals zwaar gestraft door fouten van het team. Het pijnlijke aan de zaak is dat dit iedere keer voorvalt, net wanneer het hem allemaal even meezit.

  1. Taylor Barnard (McLaren)
  2. Oliver Rowland (Nissan)
  3. Jake Hughes (Maserati)
  4. António Félix da Costa (Porsche)
  5. Edoardo Mortara (Mahindra)
  6. Maximilian Günther (DS)
  7. Sam Bird (McLaren)
  8. Nyck de Vries (Mahindra)
  9. Dan Tictum (Cupra Kiro)
  10. Norman Nato (Nissan)
  11. David Beckmann (Cupra Kiro)
  12. Jean-Éric Vergne (DS)
  13. Pascal Wehrlein (Porsche)
  14. Robin Frijns (Envision)
  15. Mitch Evans (Jaguar)
  16. Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
  17. Nick Cassidy (Jaguar)
  18. Sébsatien Buemi (Envision)
  19. Jake Dennis (Andretti)
  20. Zane Aloney (Lola Yamaha)
  21. Nico Müller (Andretti)
  22. Stoffel Vandoorne (Maserati)

Wint de polesitter net zoals gisteren de race, of zorgt het ontbreken van de Pit Boost voor een volledig ander type race? Ontdek het samen met ons vanaf 18 uur Belgische tijd.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be