De Polestar 3 werd al even terug aangekondigd als de eerste SUV van het merk. Maar begint nu pas echt op te duiken in het straatbeeld. Onderhuids staat hij op hetzelfde platform als de Volvo EX90. De vraag rijst nu of de ingenieurs erin geslaagd zijn om het sportieve karakter van het merk over te zetten op wat eigenlijk een brave wagen is?
Foto’s © Polestar
Voor de aankondiging van de Polestar 3 moeten we al terugkeren naar 2021. De eerste beelden van het model werden een jaar nadien de wereld in gestuurd. Toch duurde het daarna nog tot in 2024 voordat de wagen ook effectief in productie ging. De grootste reden daarachter is de vertraging bij de productie van de Volvo EX90 waarmee deze performance SUV het platform deelt. De Volvo zou normaal eind 2023 in productie moeten gaan, maar die datum werd verder opgeschoven door problemen met de software. De eigenlijke productie startte in de zomer van 2024, ongeveer gelijktijdig met die van de Polestar 3.
Sportieve look
Doordat beide wagens hetzelfde SPA2-platform delen beschikken ze over dezelfde wielbasis van net geen drie meter. Dat doet ons meteen al vermoeden dat we bij de Polestar 3 over een zee van ruimte zullen beschikken. Dat vermoeden wordt extra versterkt door zijn lengte van 4,9 meter en breedte van 1,97 meter. Hij is enkel te koop als vijfzitter en niet met zes of zeven stoelen zoals de Volvo. Dat is enerzijds te verklaren doordat hij zo’n 10 centimeter korter is, maar de grootste reden is de schuin aflopende daklijn. Deze zorgt ervoor dat het onmogelijk is om nog een extra rij zetels comfortabel toe te voegen.
De Polestar 3 beschikt vooraan over kenmerkende Polestar neus, inclusief de kenmerkende Volvo ‘Hammer of Thor’-verlichting. Om het verschil tussen beide merken toch te benadrukken, staan deze bij de Polestar wat verder uiteen. Daarnaast voegden de designers een lip op de motorkap toe. Deze moet zorgen voor een agressievere look en een betere aerodynamica. Tenslotte kun je de eerste SUV van Polestar herkennen aan de aflopende daklijn met grote spoiler boven de koffer.


Scandinavisch interieur
Bij het instappen wordt meteen duidelijk dat we hier met een Scandinavische wagen te maken hebben. Denk hierbij aan minimalisme en weinig extravagante details. We houden wel van dit eenvoudige design, alleen is er maar weinig dat zich echt onderscheid van de EX90. Veel vrijheid hebben de designers duidelijk niet gekregen. Wel moeten we het Polestar nageven dat de gebruikte materialen allemaal fijn aanvoelen. Alleen stellen we ons de vraag hoe duurzaam deze gerecycleerde materialen echt zijn. Het beige diervriendelijk geproduceerd Nappa leer ziet er na amper 13.000 kilometer erg afgeleefd uit. Zo zijn er al heel wat kreuken ontstaan in het leer. Toch wel zorgwekkend voor zetels die optioneel bijna 6.000 euro kosten.
Verder voelt het interieur erg ruim aan. Zeker de passagiers op de achterbank wanen zich keizer in deze SUV. Zelfs wanneer de bijrijder op de eerste rij zijn benen volledig kan strekken, beschikt de persoon achter hem of haar nog steeds over een zee van ruimte. Toch is er ook een grote ergernis aan al dit minimalisme: de knoppen voor de ruiten. Er is maar één rij waar je zowel de voor- als achterruiten moet bedienen. Tijdens het rijden doe je dus wel eens de verkeerde ruit te open. Verder valt het op hoeveel windgeluid je hebt, terwijl deze wagen met het 6.000 euro kostende Plus-pakket over een actieve onderdrukking van het weggeluid beschikt.



Google Automotive
De Polestar 3 draait op Google Automotive, wat op zicht allemaal best goed werkt. Het voordeel hiervan is dat je heel wat apps uit de Google Play Store zo kunt gebruiken. Denk daarbij aan een goede integratie van Google Maps of Waze, of je favoriete podcast meteen via de wagen gestreamd zonder dat je daarvoor je smartphone moet verbinden. Toch leek het systeem de eerste dagen van onze test niet goed te werken. Zo kregen we tijdens het navigeren soms Google Maps als een soort slechte overlay van Waze te zien op het 14,5” grote scherm. Dat euvel was gelukkig opgelost na een update. Verder werkte het infotainmentsysteem best goed. Alle functies zijn logisch ingedeeld en het systeem reageert responsief op aanrakingen.
Té veel softwareproblemen
Dat kan echter niet gezegd worden over de algemene software van de wagen. Zo detecteerde de wagen meermaals een persoon op de achterbank terwijl deze leeg was. Erg vervelend als je net van een snelwegparking bent gereden en niet meteen kunt stoppen om het irritante gordel ping geluid de mond te snoeren. Daarnaast vielen de actieve cruise controle en lane assist meermaals uit zonder een duidelijke foutmelding, zelfs na reiniging van de camera’s en sensoren. Ook de detectie van de handen aan het stuur werkt erg slecht. Zelf bij draaien aan het stuur blijf je het irritante belletje horen met de melding dat je het stuur moet vastnemen.
Daarnaast kregen we meerdere keren een melding dat er een probleem was met de aandrijflijn. Op de koop toe vielen ook de camera’s voor de diverse rijhulpsystemen en parkeerhulp meermaals uit. De afstand van de adaptieve cruise control kan niet ingesteld worden en ook het volume aanpassen via de knoppen op het stuur kan niet. Verder zijn er twee knoppen op het stuur die gewoon nog niet werken om de software ervoor nog geschreven moet worden. We kunnen zo nog wel even doorgaan. Polestar zegt wel dat al deze euvels bij een van de volgende updates opgelost zullen worden, maar je mag niet vergeten dat onze testwagen bijna 95.000 euro kost. Voor zo’n bedrag verwacht je gewoon dat alles naar behoren werkt af fabriek.
Door de vele klachten van eigenaars hebben ze bij Polestar en Volvo beslist dat iedereen die al een exemplaar mocht ontvangen, gratis kan upgrade naar een nieuwere, betere versie van de computer. Op zich is het niet verwonderlijk dat er zoveel problemen mee zijn. De Nvidia Drive Xavier computer is al op de markt sinds 2017. De nieuwe Nvidia Drive Orin computer is vijf jaar nieuwer en zou oorspronkelijk enkel vanaf modeljaar 2026 gebruikt worden, maar dat wordt nu uitgebreid naar alle Polestar 3’s. Deze zou bovendien ook het probleem van de uit zichzelf leeglopende batterij oplossen. Dat laatste konden we ook zelf vaststellen, want na een nacht daalde het niveau met zo’n drie procent.


Op de weg
Wie een Polestar 3 wil kopen, krijgt de keuze tussen drie verschillende aandrijflijnen. In de basis is er de Long range Single motor met 299 pk en 490 Nm koppel. Aan de andere kant van het spectrum zit de Long range Dual Motor die over 517 pk en 910 Nm koppel beschikt door het Performance-pakket. Tussen beide varianten in zit onze testwagen: de Polestar 3 Long range dual motor. Deze combineert vierwielaandrijving (489 pk en 840 Nm koppel) met een grote batterij van 111 kWh. Van 0 naar 100 km/u sprint legt hij af in 5 seconden, wat zeker niet slecht is voor een SUV van meer dan 2,5 ton. Wanneer je het gaspedaal wat dieper indruk, merk je echt dat je met een krachtige elektrische wagen onderweg bent. Bovendien biedt hij veel vertrouwen tijdens het rijden dankzij de adaptieve ophanging. Je krijgt veel feedback van het stuur en in de bochten is nagenoeg geen rolbeweging te merken. De wagen is snel en speels, zonder echt sportief te zijn. Al bij al zijn ze er bij Polestar dus toch in geslaagd om een hun moto van Performance EV’s over te brengen op hun nieuwste model.
Volgens de WLTP-norm moet je met de Polestar 3 Long Range Dual motor zo’n 631 kilometer in de stad en 584 kilometer op de snelweg kunnen afleggen. Op papier komt dat overeen met een verbruik tussen de 19,7 en 21,8 kWh/100 km. Tijdens onze test haalden we echter een verbruik dat veel hoger lag. De vorige journalist heeft volgens de boordcomputer de test afgerond met een gemiddeld verbruik van 31 kWh/100 km en ook wij noteren dezelfde waarden, bij een gemiddelde temperatuur van 5 °C. Hierdoor kun je nog maar 345 kilometer afleggen op één lading. Dat is toch wel teleurstellend. Gelukkig is hij snel opnieuw volgeladen met een maximaal laadvermogen van 250 kW. Hierdoor duurt het iets meer dan een half uur om van 10 naar 80 procent te laden.


Conclusie
Is de Polestar 3 een echte Polestar of toch eerder een aangepast Volvo? Het antwoord is zowel ja, als neen. Ja, omdat Polestar er echt in geslaagd is om het speelse en sportieve karakter van hun modellen ook op deze SUV over te zetten. Maar toch kunnen we niet anders dan zeggen dat de Polestar 3 echt ondermaats scoort. Er zijn nog te veel fouten met de software die gewoon niet kunnen voor dit bedrag. Dat is nu eenmaal typisch aan een Volvo-platform, waarbij veel fouten pas nadien opgelost worden. Je kunt de lancering van een nieuw model niet oneindig uitstellen. Vermoedelijk was er voor Volvo en moederbedrijf Geely al te lang gewacht, waardoor ze beslisten om de vele problemen via OTA’s proberen op te lossen. Bij Polestar, dat zich toch wel profileert als luxe-merk, kunnen ze dit soort problemen niet veroorloven. De vele problemen vallen des te meer op als je kijkt naar de eveneens recente uitgebrachte Polestar 4. Deze staat op het SEA1-platofm van moederbedrijf Geely en werd gelanceerd zonder problemen. We hebben dus één tip voor Polestar: zet jullie tocht als zelfstandig merk verder en blijf weg van Volvo.
Wie zelf de Polestar 3 wil kopen, betaalt daar minstens 73.500 euro voor. Bij onze testwagen, de Long range Dual Motor is de startprijs 80.500 euro. Enkele opties zoals het interieur in diervriendelijk Nappa leer (+6.000 euro), Pilot-pakket (+2.800 euro) en Plus-pakket (+6.000 euro) drijven de prijs verder omhoog.
|
|