Xiaomi SU7 Ultra is elektrische supercar voor minder dan € 70.000

DoorMatthias Hautekiet

28 februari 2025
Xiaomi SU7 Ultra

Als enige smartphonemerk ter wereld is Xiaomi er met de SU7 eind 2023 geleden in geslaagd om succesvol een elektrische wagen op de markt te brengen. Een dik jaar later volgt nu de Ultra-variant en die laat niets aan de verbeelding over.

Foto’s © Xiaomi

De Xiaomi SU7 werd eind 2023 voorgesteld, maar nam meteen een vliegende start. Sinds de orderboeken in maart vorig jaar openden, werden in amper negen maanden tijd meer dan 250.000 exemplaren verkocht. Meer dan 135.000 gelukkig klanten mochten hun exemplaar tegen het einde van 2024 al ontvangen. Dat is op zich echt verwonderlijk. De Xiaomi SU7 biedt uitzonderlijke prestaties vanaf 215.900 Yuan, omgerekend nog geen 30.000 euro. Na de standaard SU7 en de wat snellere SU7 Max, volgt nu de Xiaomi SU7 Ultra. Deze nieuwe variant beschikt over impressionante cijfers voor amper 70.000 euro.

Alle records breken

De cijfers die de Xioami SU7 Ultra kan voorleggen, zijn bijna niet te geloven. Zo wordt deze elektrische supercar aangedreven door drie motoren die samen 1.548 pk en 1.770 Nm koppel leveren. Met een motor van 386 pk op de vooras en twee elektromotoren van 570 pk elk op de achteras legt deze de sprint van 0 naar 100 km/u af in amper 1,98 seconden. Geen enkele andere wagen in massaproductie doet beter. De Porsche Taycan Turbo GT Weissach komt met 1.033 pk en 2,2 seconden in de buurt, maar je betaalt er wel minstens 255.300 euro voor. Dat is bijna vier keer zo duur voor een wagen met mindere prestaties. Ook in de topsnelheid doet hij het met 359 km/u wat beter dan de Porsche (305 km/u).

Het prototype van de Xiaomi SU7 Ultra heeft vorig jaar alvast het zeven jaar oude record voor ‘snelste vierdeurs sedan op de Nürburgring Nordschleife verbroken. Hun tijd, in een gestripte variant, van 6:46.874 was een stuk sneller dan de 7:07:55 van de Porsche Taycan Turbo GT. Ook de Rimac Nivera, met 7:05.298 de snelste EV op de Nürburgring tot nu toe, moet de duimen leggen.

Knappe looks, goede cijfers

De Xiaomi SU7 Ultra is aan de buitenkant een knappe sedan met een grote focus op aerodynamica. Als we de Chinese ingenieurs mogen geloven, kan deze tot 285 kg downforce genereren, wat overeenkomt met die van een echte supercar. Een groot deel van zijn snelheid zit hem in het koetswerk in carbon. De motoren van dit elektrische vlaggenschip worden gevoed door de Qilin 2.0 batterij van 93,7 kWh ontworpen door CATL. Volgens de CLTC-norm haalt deze een rijbereik van zo’n 620 kilometer. Omgerekend naar de WLTP-norm zou dat een rijbereik van 496 kilometer betekenen. Bovendien heeft hij ook heel wat luxueuze kantjes. Zo is het logo in carbon op de motorkap ingelegd met 24 karaats goud.

Xiaomi kan alvast tevreden zijn met de eerste verkoopresultaten van de SU7 Ultra. Tijdens de eerste tien minuten na de voorstelling liepen vorig jaar al 3.680 pre-orders binnen. Dat aantal liep de afgelopen maanden alleen maar verder op naar 6.900 exemplaren eerder deze week. Dat getal werd nog eens meer dan verdubbeld tijdens de officiële lancering gisteren. Toen weren in amper twee uur tijd meer dan 10.000 nieuwe bestelling genoteerd. Dit zal Porsche en Tesla ongetwijfeld pijn doen in China. Of de Xiaomi SU7 ook naar Europa komt, is nog niet geweten. Wel krijgt hij volgende week zijn Europese debuut op het Mobile World Congress in Barcelona.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be