Op 27 mei stelt Alpine hun nieuwste elektrische wagen voor: de Alpine A390. Voorafgaand werken de Fransen nog een testprogramma af om de EV in verschillende omstandigheden te testen. Een daarvan is een trip naar Zweden waar de ingenieurs de prestaties van de wagen in winterse omstandigheden opmeten.
Met de komst van de Alpine A390 breekt bij de Franse constructeur ook een nieuw tijdperk aan. Zo gaat de Alpine A110 binnenkort met pensioen, waarna het merk als EV-only verdergaat. Binnen die strategie leerden we vorig jaar al de A290 kennen, die eigenlijk een aangepaste Renault 5 is. Die krijgt over twee maanden het gezelschap van de A390, de eerste elektrische wagen die volledig door Alpine zelf ontwikkeld is. Bovendien brengt deze nog een nieuwigheid mee, want de Alpine A390 wordt een vijfzits Sport Fastback. De tijd dat je bij de Fransen enkel terechtkon voor een tweezits sportwagen lijken dus voorbij. In de plaats zetten ze nu in op meer functionele sportwagens.



Drie motoren
Voor de eerste beelden van het concept moeten we terugkeren naar de Paris Autoshow in oktober 2024. Daar zagen we al een grote elektrische wagen met een sportief en vooral gedurfd design. Vijf maanden later stuur het nu een testmodel de wereld in, al kunnen we door de wrap maar weinig details zien. Afgaand van de contouren, lijken alvast veel elementen het toch tot op de productiewagen gehaald te hebben. Zo zie je meteen de herkenbare lijn op de motorkap terugkomen en ook de handgrepen zijn verzonken. Achteraan zien we dan weer een plat en breed achterlicht en een spoiler net onder de achterruit terug.
Wel laat Alpine weten dat de A390 best een grote wagen zal worden, met een lengte van 4,62 meter. Het model dat de afgelopen weken getest werd in Lapland, beschikt over drie motoren en vijf verschillen rijmodi. Door de nieuwe Alpine te testen onder extreme winterse omstandigheden, kunnen ze vijf jaar intens gebruik simuleren. Daarbij kunnen ze nagaan in welke mate de wagen ook in de praktijk voldoet aan alle vereisten. Verder worden ook zal van systemen voor in de kou uitgebreid getest. Denk aan de verwarming, ontdooiing van de ruiten, de regeling van de ESC enzovoort. Tenslotte krijgen we ook al een eerste glimp van het interieur te zien. Daarop is een afgeplat stuurwiel te zien, met een rode ‘OV’-schakelaar waarmee je een tijdelijke vermogensboost krijgt. De blauwe RCH (Recharge)-knop dient dan weer voor het instellen van de regeneratie.

