Volvo heeft vandaag hun nieuwste elektrische wagen voorgesteld: de ES90. Deze elektrische sedan luidt meteen ook een nieuw tijdperk in voor de Zweden. De Volvo ES90 is namelijk de eerste EV van het merk dat op een 800 V-platform wordt gebouwd. Hierdoor kunnen ze laadsnelheden tot 350 kW aanbieden.
Bij Volvo is het EV-aanbod met de EX30, EX40, EC40 en EX90 vooral toegespitst op SUV’s en afgeleiden. Wie toch liever een sedan wou, had nog geen elektrische variant voor de S90 en V90. Tot nu dus, want beide modellen zijn aan het einde van hun Latijn en krijgen met de komst van de Volvo ES90 een elektrische vervanger. Deze nieuwste creatie in het gamma is volgens de Zweden noch sedan, nog stationwagen, maar iets ertussenin. Op de website gebruiken ze zelf graag ‘family fastback’ als modelaanduiding. De ES90 combineert hierbij een sedan-look met een hogere zitpositie zoals een cross-over. De afmetingen zijn met een wielbasis van 3,1 meter alvast indrukwekkend. Dit komt vooral de passagiers op de achterbank ten goede. Daarnaast kun je de koffer tot 424 liter aan inhoud kwijt. Met de achterbank neergeklapt is dat 733 liter. Verder is er vooraan nog een frunk van 22 liter voor bijvoorbeeld de laadkabel.


Eerste Volvo met 800 V-platform
Aan de neus met zijn herkenbare ‘Hammer of Thor’-koplampen zie je nog duidelijk dat het hier om een Volvo gaat, maar onderhuids is dit een volledig nieuwe wagen. De vorige elektrische modellen van Volvo stonden op een platform van 400 V. Bij de Volvo ES90 kiezen ze voor een veel krachtigere versie met 800 V. Dit lijkt ook de trend te zijn die andere autobouwers volgen, want ook de BMW X3 Neue Klasse die later dit jaar van de band rolt, beschikt over een 800 V-platform.
De nieuwe Volvo ES90 zal in drie verschillende motorisaties te configureren zijn. In de basis is er de Single Motor met 333 pk (245 kW) en 480 NM, goed voor 6,9 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Daarboven is er de ES90 Twin Motor met 130 kW vooraan en 200 kW achteraan. Samen leveren die een vermogen van 330 kW (449 pk) en 670 NM koppel. Dat moet genoeg zijn om de sprint in 5,5 seconden af te leggen. Tenslotte is er nog de Twin Motor Performance, met 220 kW vooraan en 280 kW op de achteras. Dankzij het gecombineerde systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en 870 NM sprint deze versie in amper 4 seconden naar 100 km/u. De ‘fun’ stopt in all drie de varianten op 180 km/u.


700 kilometer rijbereik
Voor de batterij krijg je als koper geen keuze. Kies je voor de versie met achterwielaandrijving, dan krijg je een batterij van 92 kWh (88 kWh bruikbaar) in de bodem. Volgens de WLTP-norm moet je hier een rijbereik tot 650 kilometer kunnen halen. Snelladen kan aan maximaal 300 kW, genoeg om in amper 10 minuten alweer 275 extra kilometers te tanken. Wie een van de vierwielaangedreven Volvo ES90 koopt, krijgt een iets grotere batterij van 106 kWh (102 bruikbaar). Dat is goed voor 700 kilometer rijbereik (WLTP). Eens leeg kun je snelladen aan maximaal 350 kW. Van 10 naar 80 procent laden duurt voor beide batterijen amper 20 minuten. Het grote rijbereik is dan weer te danken aan de lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 (Cd), waarmee dit de meest gestroomlijnde Volvo ooit is.
Premium EV en dito prijs
De Volvo ES90 is een imposante wagen met een langgerekt design. De Zweden willen met hun nieuwste creatie duidelijk vooral opvallen in de massa. Naast stijlvolle sedan, vallen de C-vormige achterlichten des te meer op. Bovendien lijkt ook de C-stijl verlicht te zijn aan beide kanten van de achterruit. Aan de voorkant valt ons oog meteen op de LiDAR. Verder neem je bij het instappen plaats in een licht, premium uitziend interieur. Dat lichte gevoel wordt extra versterkt door de zee van ruimte waar over zowel de bestuurder als zijn passagiers beschikken.


Wie de Volvo ES90 wil bestellen, kan daarvoor vandaag al terecht op de website of in de lokale Volvo-garage, waar je drie uitrustingsniveaus voorgesteld krijgt. In de basis is er de 73.990 euro kostende Core-versie met Single Motor, klimaatcontrole in vier zones, een elektrische koffer en verwarmde zetels vooraan. Een panoramisch dak en led-matrixkoplampen maken het geheel compleet. Voor 2.000 euro extra is er de Plus-variant. Deze voegt nog een premium geluidssysteem van Bose, een head-up display, elektrische stuurverstelling, en zetelverwarming achteraan toe aan de Volvo ES90 met achterwielaandrijving. Tenslotte is er nog vanaf 83.990 euro nog Ultra-variant. Deze completeert de ES90 met een elektrochroom panoramadak, actieve luchtvering, geventileerde zetels voor- en achteraan en massagefunctie. Bij die laatste versie kun je voor 5.000 euro extra ook opteren voor de Twin Motor. Wil je toch liever de Volvo ES90 Twin Motor Performance, dan moet je nog eens 10.300 euro extra neertellen bovenop de 83.990 euro van de Ultra-variant.
De Volvo ES90 gaat na de zomer in productie in China, waarna de eerste leveringen nog voor het einde van 2025 moeten plaatsvinden.