Na een succesvol experiment met autonome elektrische voertuigen hebben diverse lokale overheden en vervoersbedrijven hun interesse in een samenwerking met de Renault Group laten blijken. Zo zijn er de volgende maanden al tests gepland in onder meer Barcelona, Valence (Frankrijk) en Zürich. Dit versterkt de rol die Renault wil opnemen als voortrekker van autonome voertuigen voor openbaar vervoer.
Foto’s © Renault Group
In mei 2024 heeft Renault zijn strategie voor zelfrijdende voertuigen onthuld en diezelfde maand nog vond de eerste test op de openbare weg al plaats. Samen met partner WeRide hebben ze twee autonome minibussen ingezet tijdens het internationale tennistoernooi van Roland-Garros. Tijdens het vijftien dagen durende event leggen de twee busjes samen 1.000 kilometer af en vervoerden ze 700 passagiers. Na analyse van de resultaten blijkt dat deze voertuigen uitermate geschikt zijn voor autonoom passagiersvervoer. Het experiment was zo succesvol dat meerdere lokale overheden en vervoersbedrijven nu belangstelling tonen om de technologie zelf in te zetten.
Barcelona, Valence en Zürich
Wie deze autonome minibussen zelf in actie wil zien, moet tussen 10 en 14 maart richting Barcelona trekken. Daar leggen twee autonome elektrische minibussen een traject 2,2 kilometer lang af. Door autonome shuttles te laten rijden in een dichtbevolkte en complexe stedelijke omgeving bevestigt het experiment de maturiteit van de nieuwe technologieën voor geautomatiseerd openbaar vervoer. Tegelijkertijd loopt er van 10 maart tot 19 april een pilootproject voor een commerciële geautomatiseerde shuttledienst in Valence. Na afloop van deze test is het de bedoeling om vanaf juli 2025 een 3,3 kilometer lange route tussen het TGV-station in Valence en een groot bedrijvenpark te bedienen. Hierdoor kunnen de 3.000 werknemers van de 150 bedrijven in de buurt van deze service gebruikmaken. Tenslotte is er nog de luchthaven van Zürich (Zwitersland), waar WeRide sinds januari een experiment heeft lopen. Daar verbindt een autonome shuttel van de Renault Group de verschillende terminals zonder dat daarvoor grote en vooral complexe investeringen nodig zijn.

Level 4 autonoom rijden
Bij Renault zetten ze sterk in op autonoom rijden. Daarbij kunnen hun nieuwste modellen al level 2 en level 2+ rijden ondersteunen. Er zijn ook plannen om ook met het uitrollen van level 3 of zelf 4 autonoom rijden voor personenwagens te starten. Echter wacht het daarvoor nog op de juiste regelgeving en gunstige marktomstandigheden. Bij het openbaar vervoer zien ze vandaag al veel meer mogelijkheden. Hun zelfrijdende (L4) minibussen opereren vandaag al zelfstandig, terwijl een operator vanop afstand toezicht houdt. Renault schat dat er in de komende tien jaar enkele tienduizenden exemplaren in Europa nodig zullen zijn. Zelf willen ze als pionier tegen 2030 een volledige vloot van zelfrijdende minibussen aan kunnen bieden.
