Belgische samenwerking tussen motorbouwer Saroléa en fietsenmerk Specter

DoorMatthias Hautekiet

14 maart 2025
Saroléa LE60 speedpedelec

Twee topmerken in de Belgische mobiliteit brengen samen een nieuwe speedpedelec op de markt: de Saroléa LE60. Deze doorontwikkelde exclusieve versie van de Specter 1 Long Range heeft een rijbereik van meer dan 100 kilometer en wordt uitgebracht in een beperkte oplage van slechts 60 exemplaren.

Saroléa zal veel fietsers maar weinig zeggen, maar toch is het een grote naam in ons land. Onder de motorliefhebbers staan ze bekend als een van de beroemdste Belgische motormerken. In 1850 openden ze de deuren als wapenfabriek in Herstel en 42 later volgen de eerste fietsen. In 1905 rolde de eerste fiets met hulpmotor van de band. Vandaag, 120 jaar later, maakt het merk met de Saroléa LE60 een knipoog naar die tijd en luidt het de start in van een nieuw hoofdstuk in zijn rijkgevulde geschiedenis.

“De verbrandingsmotor maakt weliswaar plaats voor een elektrische aandrijving, maar we gaan verder op hetzelfde elan. Al onze expertise en jarenlange ervaring op het vlak van performance, comfort, aandrijving en carbon goten we in dit project, en combineren we met de knowhow omtrent batterijtechnologie die we in recente jaren via zusterbedrijf C-Battery hebben opgedaan. Het resultaat is een nicheproduct waar Saroléa al meer dan honderd jaar voor staat: kwalitatief, hoogtechnologisch en vooruitstrevend.”

Bjorn Robbens, CEO van Saroléa

Doorontwikkelde Specter

Aan de basis van de Saroléa LE60 ligt de Specter 1 Long Range. Die laatste is een krachtige speedpedelec die twee motor met een piekvermogen van 1.200 W combineert. We konden zelf al aan den lijve ondervinden hoe fijn die snelle fiets van Belgische makelij wel niet rijdt. De Saroléa verving de batterij door een eigen versie met een inhoud van 1.200 Wh. Afhankelijk van de ondersteuningsstand en de omstandigheden is een bereik mogelijk tot 130 km. Dat bereik, net als de uitstekende stijfheid en het reactievermogen, wordt mogelijk gemaakt door het lichte carbon dat gebruikt werd voor het frame, de vork en de batterijhouders. Met een gewicht van amper 26 kg is de LE60 de lichtste dual-motor pedelec op de markt.

Geïntegreerde cockpit

Het warm water opnieuw uitvinden hebben ze alvast niet gedaan. Zo is de geavanceerde geïntegreerde cockpit nog steeds het paradepaardje van deze speedpedelec. Deze toont alle relevante gegevens en biedt functies zoals ingebouwde GPS, 4G en de mogelijkheid om de fiets te vergrendelen met een persoonlijke code aan. Via een smartphone-app kunnen instellingen worden aangepast en ritgegevens worden bekeken. De cockpit geeft ook toegang tot gepersonaliseerde instellingen, een trainingsprogramma op basis van getrapte wattages en laat toe om GPX-bestanden van routes op te laden.

Uniek design

Saroléa heeft de Specter 1 Long Range volledig omgetoverd om te passen binnen hun unieke designtaal. De hoogglans zwarte pianolak met gouden accenten verwijst naar de rijke geschiedenis, gevoel voor exclusiviteit en de ervaring in de motorsportwereld van het merk dat in 1850 het levenslicht zag. De handvaten en het carbon zadel van het vintage merk Brooks maken de authentieke look compleet. Van het gestikte zadel, de messing accenten, over de handgeschilderde details en nummerplaatjes tot de titanium pedalen: alle details dragen bij tot het premium karakter van Saroléa LE60. Optioneel rust het zadel op een Sarolea flex-zadelpen die door middel van vering een uitzonderlijk comfort en schokabsorptie biedt.

Te koop voor 14.000 euro

De Saroléa LE60 is te koop via de webshop van Saroléa voor 14.000 euro. Dat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Stromer ST7, maar in ruil rijdt je wel rond met een unieke speedpedelec. Zeker als je weet dat er maar 60 exemplaren van gemaakt zullen worden. Geïnteresseerden kunnen via de website een testrit boeken en wie overgaat tot een aankoop of leasing kan de fiets afhalen in Oudenaarde of krijgt de fiets persoonlijk thuis afgeleverd. Voor het onderhoud voorziet Saroléa een pick-up- en delivery-service.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be