Onderweg met de Kia EV6 (2025 facelift)

DoorRedactie

16 maart 2025
Kia EV6 GT-Line facelift 2025

De Kia EV6 werd in 2021 gelanceerd en nu, vier jaar later, krijgt hij ook zijn eerste facelift. Naast opfrissen van het design veranderde er ook onderhuids heel wat. Zo beschikt de EV6 nu over nieuwere, efficiëntere motoren en zijn ook de batterijen groter geworden met een rijbereik tot 582 kilometer als resultaat.

Onze vorige test met de Kia EV6 (GT) ligt ondertussen bijna twee jaar achter ons, maar we herinnering ons nog goed wat voor fijn sturende wagen die wel niet was. Bovendien heeft deze een mooi, sportief uiterlijk waarmee hij zich onderscheidt van de andere EV’s in het cross-over-segment. Aan die sportieve lijnen hebben de ingenieurs nauwelijks geraakt. Zo herken je de vernieuwde EV6 nog steeds aan zijn opvallende achterkant. De spoiler met doorlopend achterlicht in boogvorm is nog steeds aanwezig. De grootste wijziging zit hem in de voorkant, waar de koplampen met ‘Star Map Graphics’ de neus tooien. Hierbij wordt het design van de Kia EV6 opnieuw in lijn gebracht met de Opposities United-designtaal van de EV3, EV9 of de recent voorgestelde EV4. Verder zijn de voor- en achteraan licht aangepast, nieuwe velgen en enkele frisse kleuren.

Nog veel knoppen in het interieur

Bij het instappen moeten wel beter gaan zoeken om echt nieuwigheden te vinden. De Koreanen blijven duidelijk trouw aan de looks van de vorige generatie. Zo bestaat het dashboard nog steeds uit twee schermen van elk 12,3” groot, maar nu met een iets andere vorm. Tussen beide schermen in zit best een groot zwart vlak, waar bij andere modellen een klein schermpje voor de klimaatcontrole zit. Verder heeft het infotainmentsysteem een kleine update gekregen waardoor het nu meer in lijn ligt met de nieuwste modellen van het merk. Verder heeft Kia op de EV6 de multifunctionele touch bar onder het display behouden. Hierbij kun je via een klein knopje schakelen tussen de instelling voor de klimaatregeling en deze voor de media- en navigatiefuncties. Zo moet je niet diep in het menu gaan duiken, en heb je alle nodig sneltoetsen binnen handbereik. Centraal op de middenconsole heb je nu ook een vingerafdrukscanner om de wagen te starten. Verder zijn er maar weinig grote verrassingen. Zo beschikt deze nog steeds over een kofferinhoud van 490 liter, of 1.290 liter met de achterbank neergeklapt. Vooraan is er nog en frunk van 20 liter aanwezig om je laadkabel te stockeren.

Grotere batterij en meer rijbereik

Naast een nieuwe look en wat kleinere updates in het interieur hebben de ingenieurs bij Kia vooral gekeken naar het rijbereik. Zo vervangt het de twee batterijen van 58 en 77,4 kWh door nieuwere exemplaren van 63 en 84 kWh, zonder dat daarbij het gewicht van de wagen stijgt. Wie vandaag de Kia EV6 koopt met de kleinere 63 kWh batterij mag zo rekenen op 30 kilometer extra rijbereik (428 in plaats van 394 km). Bij de Longe Range variant, met achterwielaandrijving, stijgt het rijbereik nog meer van 528 naar een flinke 582 kilometer. Met onze testwagen, de Kia EV6 Long Range AWD beschik je nu over 546 elektrische kilometers volgens de WLTP-norm. Het verbruik ligt hierbij op 17 kWh/100 km in de stad en 17,7 kWh/100 km op de snelweg. Zelf noteren we een verbruik van net geen 25 kWh / 100 km bij temperaturen rond het vriespunt, goed voor een reëel bereik van 350 kilometer.

Dankzij het 800 V-platform kan hij snelladen aan 263 kW. Van 10 naar 80 procent snelladen duurt hierdoor niet langer dan 17 minuten. Wie de variant met Standard Range koopt, kan DC-laden aan maximaal 195 kW. Door de kleinere omvang van de batterij duurt het ook hier maar 18 minuten om een SoC van 80 procent te bereiken. Verder ondersteunt hij ook Vehicle-to-load (V2L) via een stopcontact onder de achterbank of een apart te kopen adapter voor de laadpoort.

Sportief rijgedrag

Voor zijn facelift was de Kia EV6 al een groot succes op de weg. Gelukkig hebben de ingenieurs dat ook ingezien, waardoor het rijgedrag nagenoeg onveranderd is gebleven. Hij rijdt dus nog steeds lekker sportief, waarbij je enorm veel vertrouwen hebt in de bochten. De Kia EV6 Long Range AWD beschikt over twee motoren die samen 325 pk en 605 Nm leveren. Dat is genoeg om in 5,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten. Bij de twee achterwielaangedreven varianten is dat 228 pk voor de Long Range en 170 pk voor de Standard Range.

Wat echter wel opvalt, is hoe stil de Kia EV6 nog altijd is. Wind- or rolgeluid is amper hoorbaar, waardoor het snelheidsgevoel nog steeds nagenoeg onbestaand is. Verder is het fijn vertoeven in de comfortabele zetels met zetelverwarming en -ventilatie.

Conclusie

De Kia EV6 was al een fijne wagen en was naar onze mening nog niet echt toe aan een facelift. Toch zijn de Koreanen erin geslaagd om van een goede wagen een nog beter exemplaar te maken. Vooral zijn grotere batterij is hier een groot pluspunt. Na deze facelift kan hij er weer enkele jaren tegenaan.

Wie zelf de Kia EV6 wil kopen, heeft enkel de varianten met grotere 84 kWh-batterij als optie. Daarbij betaal je minstens 56.890 voor de Business Plus-uitvoering met achterwielaandrijving. Voor onze testwagen met GT-Line rijd je al weg vanaf 62.890 euro voor de RWD of 66.390 voor de versie met vierwielaandrijving.

Vermogen
325 pk
Koppel
605 Nm
Batterij (netto)
80 kWh
Basisprijs
€ 56.890
Prijs getest model
€ 70.290
Bereik (WLTP)
546 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be