Onderweg met de E-ACTV 100 e-bike van Decathlon

DoorRedactie

10 april 2025
Decathlon E-ACTV 100 review

Vorige maand lanceerde Decathlon de E-ACTV 100 e-bike. Volgens de sportwinkel is dit de ideale e-bike voor wie zowel in de stad als op het platteland fietst. Bovendien is hij met een aanschafprijs van 1.000 euro bijzonder scherp geprijsd. Maar kun je voor zo’n bedrag wel een degelijke e-bike kopen? Wij zochten het uit.

Bij Decathlon is het soms moeilijk om aan de hand van de namen te ontdekken over wat voor e-bike het soms gaat, maar dat is bij de E-ACTV 100 toch anders. ‘ACTV’ is een afkorting voor ‘active’ en is ontwikkeld voor “iedereen die wil kiezen voor een actievere levensstijl en tegelijk meer tijd wil doorbrengen in de natuur”. Door de toevoeging van de ‘e’ weten we dat het hier om een e-bike gaat. Op het eerste zicht ziet hij er best goed uit. In deze prijsklasse kun je natuurlijk geen ingewerkte kabels in het frame of weggewerkte lasnaden verwachten. Wel is het verrassend dat de ontwerpers erin geslaagd zijn om toch een hydrogevormde diagonale buis te voorzien.

Voor het frame heb je de keuze tussen een doorstapper in het parelgrijs of een hoog frame in het antracietgrijs. Die laatste heeft alvast een mooie grijze kleur, maar we stellen ons wel vragen over de kwaliteit ervan. Zo is de lak erg gevoelig voor krassen. Je kunt geen lak van de hoogste kwaliteit verwachten voor dit bedrag, maar het is toch jammer dat je mooie fiets zo snel beschadigd kan raken.

We missen een rotatiesensor

Zoals Decathlon zelf aangeeft, is de E-ACTV 100 ontworpen voor de actieve fietsers. Door zijn mountainbike-look neem je automatisch een meer liggende fietshouding aan. Toch voelt hij nooit echt oncomfortabel aan tijdens langere fietstochten. De verende Rockrider Trekking voorvork met een veerweg van 60 mm weet de meest oneffenheden best goed op te vangen. Tot hier toe zijn we dus al best tevreden met deze e-bike.

De E-ACTV 100 wordt aangedreven door Decatlon’s eigen Rockrider brushless achterwielmotor. Deze levert een maximaal vermogen van 250 W en biedt 45 Nm koppel. Via een controller op het stuur kun je kiezen tussen drie verschillende ondersteuningsstanden: Eco, Normal en Boost. In de eco-modus beschik je over een lichte ondersteuning van 70 W of 5 km/u. Bij de normale modus is dat 125 W of 15 tot 20 km/u, terwijl je in de boostmodus over het volledige vermogen beschikt en zo vlot 25 km/u rijdt. Op papier heeft hij zo alles in huis om een succes te worden. Toch is het jammer dat Decathlon voor een rotatiesensor heeft gekozen, en niet voor een krachtsensor, of een combinatie van beide. Hij beschikt over een manueel versnellingsapparaat met 6 versnelling, waarbij zo goed als elke fietser bij het vertragen naar een lagere versnelling schakelt. Echter blijft de motor krachtig ondersteunen, omdat hij enkel registreert dat je aan het trappen bent. Hierdoor is het afremmen nogal oncomfortabel. De enige manier om dit te omzeilen is door naar de eco-modus te gaan. Een krachtsensor zou dit probleem voorkomen. Verder hebben ze ook bespaard op de remmen. Zo zijn er geen hydraulische remmen gemonteerd, zoals tegenwoordig bijna de norm is op een e-bike, maar exemplaren met een kabel. Ze doen hun werk, maar het gevoel is toch wel anders.

Tot 70 kilometer rijbereik

De nodige energie voor de Decathlon E-ACTV 100 wordt geleverd door een batterij van 356 Wh. Hij zit geïntegreerd in de onderbuis en is enkel op te laden door hem uit het frame te nemen. Opladen duurt vierenhalf uur met de meegeleverde lader van 2A. Voor 70 euro extra biedt Decathlon ook een krachtigere lader aan van 4A. Volgens Decathlon kun je in de Boost-stand maximaal 30 kilometer afleggen, maar dat lijkt in de praktijk toch een kleine onderschatting te zijn. Zo halen we met gemak 35 kilometer. Rijd je in de normal- of eco-stand, dan kun vertrouwen op een bereik van 50 tot 70 kilometer. Via de Decathlon Ride app kun je de snelheid, reeds afgelegde afstand en het resterende batterijniveau raadplegen. Tijdens de rit kun je je smartphone op het stuur plaatsen via de geïntegreerde SP Connect-smartphonehouder. Daarnaast kun je na elke rit ook enkele statistieken bekijken, zoals de route en behorende gegevens waaronder de gebruikte ondersteuningsstanden.

Te koop bij Decathlon

De E-ACTV 100 is te koop via de webshop of in je lokale Decathlon voor de scherpe prijs van 1.000 euro. Daarnaast krijg je ook de optie tussen twee verschillende framehoogtes: S/M voor rijders van 1m50 tot 1m72 en L/XL voor rijders tot 1m95. Daarnaast kun je ook kiezen tussen een doorstapkader of een frame met bovenbuis. Om de prijs zo laag te kunnen houden, hebben de ontwerpers wel keuzes moeten maken. Zo moesten ze kiezen tussen spatborden of een standaard. Uiteindelijk hebben ze voor dat eerste gekozen, omdat die het meeste impact heeft op het rijcomfort in de regen. Een standaard is dus nog bij te kopen, maar die heb je bij Decathlon al voor een bedrag tussen 9 en 25 euro. Ook voor het onderhoud van de E-ACTV 100 kun je terecht in een Decathlon bij jou in de buurt.

Decathlon E-ACTV 100

EV-olution.be

Decathlon E-ACTV 100
De E-ACTV 100 van Decathloin is een e-bike voor “iedereen die wil kiezen voor een actievere levensstijl en tegelijk meer tijd wil doorbrengen in de natuur”. Bovendien is hij al te koop voor de scherpe prijs van 1.000 euro, waarmee dit een echte prijsbreker lijkt te zijn.
Batterij / bereik
Design
Ondersteuning
Prijs-kwaliteitsverhouding
Service (onderhoud en herstelling)

Totaal

De E-ACTV 100 van Decathlon lijkt op papier misschien een goede e-bike voor 1.000 euro, maar in de praktijk boet je toch wat in op gebruiksgemak en kwaliteit. De ondersteuning is goed, zolang je niet moet afremmen door het ontbreken van een krachtsensor. Daarnaast is de lak erg gevoelig voor schade. Wel moeten we het Decathlon nageven; voor zo’n bedrag vind je nergens een elektrische mountainbike met geveerde voorvork.

3.3

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be