Renault verbetert comfort en gebruiksgemak op Scénic E-Tech Electric

DoorMatthias Hautekiet

23 april 2025
Renault Scénic E-Tech Electric update

De Renault Sénic E-Tech Electric is nog geen jaar oud, of de Fransen geven hem al een grote update. Hiermee krijgt hij onder meer een volwaardige one-pedal en nieuwe accessoires.

De grootste wijziging die Renault doorvoert op de Scénic E-Tech Electric is de toevoeging van een vijfde niveau van regeneratie remmen. Hiermee komt deze elektrische familiewagen nu volledig tot stilstand, zonder dat je daarvoor het rempedaal moet aanraken. De technologie is ontwikkeld door Ampere en biedt een aantal voordelen: soepeler en eenvoudiger rijden in stadsomgevingen, minder slijtage aan de remblokken en een geoptimaliseerde energierecuperatie. Wie vandaag al over een elektrische Scénic met stuurwielpeddels beschikt, mag deze upgrade binnenkort gratis verwachten via een over-the-air-update (OTA).

Bidirectioneel laden voortaan standaard.

De Scénic E-Tech Electric is nu standaard uitgerust met een bidirectionele wisselstroomlader van 11 kW, die een vermogen van 3 kW (enkelfasig) tot 11 kW (driefasig) kan verwerken. Een nieuwe bidirectionele wisselstroomlader van 22 kW wordt tegen de zomer van 2025 als optie verkrijgbaar, om sneller op te laden aan openbare oplaadpunten (tot 80 kilometer in 30 minuten). Daarnaast worden ook de bidirectionele V2L-toepassingen (vehicle-to-load) nu ook geactiveerd, waardoor je Renault Scénic nu ook kan dienen als krachtbron voor een koffiezetapparaat of een elektrische barbecue. De batterij van het voertuig kan energie leveren die gelijk is aan die van een 220V-stopcontact, met een maximumvermogen van 3,7 kW.

Verder zal de Mobilize Charge Pass ervoor zorgen dat Plug & Charge nu ook te gebruiken is op de Renault Scénic E-Tech Electric. Hierdoor hebben bestuurders bij het opladen geen laad- of betaalkaart meer nodig, maar kunnen ze gewoon hun wagen inpluggen. De Mobilize Charge Pass geeft toegang tot meer dan 800.000 openbare laadpunten in 25 Europese landen.

Verbeterde uitrusting voor Esprit Alpine en Iconic

Naast enkele aanpassingen voor alle modellen, past Renault ook twee van de uitvoering aan. De Esprit Alpine-uitvoering beschikt nu standaard over voorzetels doe in zes richtingen elektrisch verstelbaar zijn. De bestuurder krijgt hierbij ook standaard een massagefunctie cadeau. Bij de Iconic-versie biedt dan weer de keuze tussen twee nieuwe interieurs: titaniumzwarte zetelbekleding met inzetstukken in Alcantara of  lichte zandgrijze zetelbekleding met inzetstukken in lindehout. Verder krijgt ook de passagier nu standaard een elektrische verstelbare zetel. Voorheen was deze optie enkel voorzien voor de bestuurder bij de Scénic Iconic.

Als laatste verbetering wordt bij beide uitvoeringen nu een camera geïntegreerd in de linker A-stijl. Wanneer je de wagen opstart zal hij via gezichtsherkenning de profielinstellingen, waaronder de favoriete radiozenders en media, de instellingen van de rijhouding instellen.

Verbeterde connectiviteit

Verder moeten we het nog even hebben over het openR link-multimediasysteem van Renault. Het systeem draait grotendeels op Google Automotive en biedt nu nog meer functies. Zo kun je binnenkort een route uitstippelen in Google Maops en deze meteen naar de wagen sturen. Daarnaast kun je onderweg de route wijzigen of extra tussenstops toevoegen, waarbij meteen wordt berekend of er een extra laadstop nodig zal zijn. Ook incidenten, files of wegafsluitingen melden in Google Maps kan voortaan gewoon via het multimediasysteem. Bovendien is nu ook het “onderhoudsboekje” volledig geïntegreerd. Hierdoor krijg je van zelf een melding wanneer het tijd is voor de volgende onderhoudsbeurt of wanneer het tijd is om de remmen te vervangen.

Tenslotte zijn er ook heel wat nieuwe accessoires te verkrijgen voor Renault Scénic E-Tech Electric. Een aanpasbare middenconsole, de multifunctionele verschuifbare armsteun die kan worden omgevormd tot een rugzak en de organizer met verschillende opbergvakken en de houder voor een digitale tablet zijn daar enkele voorbeelden van. Daarbij is er nu ook de Renault Aero Cargo Box™. Deze wordt op de trekhaak gemonteerd en biedt plaats aan 310 liter opslag als aanvulling op de 545 liter grote bagageruimte van de auto.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be