Onderweg met de Volvo EX40 (MY2025) Recharge

DoorRedactie

6 oktober 2024

Na een week met de Volvo C40 vorig jaar, was het nu tijd voor het grotere broertje met koffer, de Volvo EX40 Recharge. De EX40 werd in september 2017 onthuld als kleinste SUV binnen het gamma. Na een eerste upgrade naar plug-in hybride in 2019, volgde de volledig elektrische XC40 Recharge in 2020. Ondertussen kreeg de XC40 een naamswijziging naar EX40 en werd de motor van de voor- naar de achteras verlegd. Wij testten de MY2025 EX40 Extended Range met 82 kWh batterij.

De Volvo EX40 Recharge beschikt over een 82 kWh batterij, waarvan 79 kWh bruikbaar. Aan het vermogen werd weinig veranderd in vergelijking met het vorig modeljaar van de XC40. Wel kreeg de elektromotor een kleine upgrade, van 231 pk en 330 Nm koppel naar 252 pk en 420 Nm koppel. De grootste upgrade is dat Volvo de motor naar de achterkant heeft verplaatst bij de MY2025 versie. De single motor op de vooras zorgde namelijk voor meer torque steering dan leuk was. Dit probleem werd nu volledig verholpen bij deze generatie. Wel moeten ze Zweden toch nog eens gaan kijken naar de assemblage van die motor. Zo voelen we bij het regenereren steevast veel trillingen in de aandrijflijn. Iets wat het comfort en het rijplezier niet ten goede komt.

Terug in de tijd

Verder staat Volvo niet bepaald bekend om zijn moderne interieurs. Daar is op zich zeker niets mis mee. Zo wordt de huidige generatie Volvo-modellen gekenmerkt door hun minimalistische interieur. Zo zijn er dus maar weinig verschillen op te merken met de C40 die we vorig jaar al konden testen. Wel moet Volvo toch eens kritisch gaan kijken naar de integratie van het infotainment systeem. Het display is met 9″ eerder aan de kleine kant en oogt, mede door de integratie tussen twee ventilatieroosters in en de brede rand in zwart plastiek, erg oubollig. Voor de systemen maakt de Volvo EX40 gebruik van het Google Automotive eco-systeem. Al blijft het ons hier toch verbazen dat de Zweedse constructeur er nog altijd niet in is geslaagd om de instructies van Waze op de tellerpartij weer te geven. Iets wat Renault wel meteen voor elkaar heeft gekregen bij de lancering van hun Scenic. Tenslotte zien de menu’s er allemaal zeer out-dated uit. Wel moeten we er hierbij vermelden dat het systeem een mooie upgrade heeft gekregen met de lancering van de Volvo EX90.

Bereik van 400 kilometer

Gelukkig zijn er ook heel wat punten waar Volvo het wel goed doet. Zo is de elektromotor een stuk efficiënter geworden in vergelijking met vorig jaar. Toen noteerden we een gemiddeld verbruik van 23 kWh/100 km. Dit verbruik is nu gedaald tot 21,2 kWh/100 km bij de EX40 met vernieuwde motor. Hierdoor halen we een rijbereik van 400 kilometer, wat zeker niet slecht is voor een batterij van 82 kWh (79 kWh bruikbaar).

Opladen doe je aan 11 kW (AC) of 205 kW (DC). Dat laatst is vrije letterlijk een piekvermogen te noemen. Zo slaagden wij er niet in om die waarde aan te tikken, zelf niet met een gepreconditioneerde batterij onder de 10 procent.

Nog te veel schoonheidsfouten 

Opnieuw zijn de veiligheidssystemen een heikel punt bij Volvo, en dat is bij deze geüpgraded versie niet anders. Onze testwagen deed regelmatig een noodstop zonder aanleiding, op de autostrade met de adaptieve cruise control op en in de bebouwde kom, zonder obstakels in de buurt. Zeer vervelend en gevaarlijk voor de medeweggebruikers. Verder is de afstand die de Actieve Cruise Control laat vallen gigantisch. Zo begint de wagen al 150 meter op voorhand te vertragen. Hier kan niet meer gesproken worden over veilige afstanden, dit is simpelweg slecht afgesteld. Andere weggebruikers maken van deze te grote tussenruimte dan ook gretig gebruik om in te voegen. En als je nog niet wagenziek was, help de Volvo EX40 hier zeker bij. Zo wiegt de wagen constant tussen de lijnen bij het gebruik van de actieve lane-assist. Het zoekerige gedrag is bovendien redelijk abrupt, waardoor we ons vragen stellen over de veiligheid van het systeem.

Conclusie

De Volvo EX/XC40 line-up is dringend aan vernieuwing toe. Zo zitten er gewoon nog te veel fouten in de software, waardoor deze wagen allesbehalve aangenaam rijdt. Volvo kan dit model dus beter op pensioen sturen en zich focussen op nieuwere modellen zoals de EX30 die gebruik maken van een veel performanter infotainmentsysteem en betere rijhulpsystemen.

Vermogen
252 pk
Koppel
420 Nm
Batterij
82 kWh
Basisprijs
€ 51.100
Prijs getest model
€ 66.945
Bereik (WLTP)
425 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be