De eMobility Day die op 3 juni in de Oktoberhallen (Wieze) doorging, beloofde een leerzame ervaring te worden voor geïnteresseerden in elektrische voertuigen en fietsen. Het evenement bood een unieke gelegenheid om de nieuwste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van e-mobiliteit te verkennen. Hoewel de verwachtingen hooggespannen waren, was de opkomst helaas niet zo groot als gehoopt. Desondanks bood de eMobility Day een schat aan informatie en inspiratie voor degenen die aanwezig waren.
De opkomst van elektrische voertuigen en E-Bikes heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen, en terecht. Met de groeiende bezorgdheid over klimaatverandering en de behoefte aan duurzamere vervoersoplossingen, hebben e-mobility-opties zich ontpopt als veelbelovende alternatieven voor traditionele voertuigen. De eMobility Day bood een podium om deze ontwikkeling verder te verkennen.
Ondanks de tegenvallende opkomst slaagde het Emobility Event erin om een aantal toonaangevende fabrikanten en leveranciers van elektrische voertuigen en fietsen samen te brengen. Er waren demonstraties van de nieuwste modellen en technologieën onder de EV’s en laadinfrastructuur. Ook kregen bezoekers de kans om zelf enkele EV’s en E-Bikes te testen.
Opkomst niet zoals gehoopt
Uitgebreide marketingcampagnes, sociale media-promoties en mond-tot-mondreclame werden ingezet om de aandacht te trekken en een grote menigte te bereiken. De verwachtingen waren hooggespannen, en de organisatoren hoopten op een massale opkomst. Echter, op de dag van het evenement was de werkelijkheid anders. Dit kan verschillende oorzaken hebben gehad, zoals het goede weer, de afgelegen locatie of een gebrek aan bekendheid van het nieuwe evenement. Wat de reden ook was, het was ongetwijfeld een teleurstelling voor de organisatoren, die hun hart en ziel in het creëren van een memorabele ervaring hadden gestoken.
Hoewel het publiek misschien niet zo groot was als gehoopt, waren degenen die wel aanwezig waren zeer betrokken en genoten ze van de ervaring. De organisatie slaagde erin om alle grote spelers uit de E-Mobiliteit bijeen te krijgen. Zo konden de aanwezige bezoekers meteen hun volledige traject plannen. Van de aanschaf van de eerste EV, naar het installeren van een laadpaal of het aanschaffen van een laadpas. Het was allemaal mogelijk. Een unicum voor België.
Nu is het vooral een kwestie om grondig te evalueren en te kijken hoe ze het grote publiek in de toekomst wel kunnen aantrekken. Mogelijks kan de afschaffing van het autosalon in Brussel positief uitdraaien. Constructeurs moeten immers op zoek naar nieuwe horizonten om potentiële kopers te bereiken. Een combinatie-event van de nieuwste wagens, met ook de mogelijkheid om al je vragen over laden kwijt te kunnen, is dan ook ideaal.