NIO komt met twee nieuwe modellen

DoorMatthias Hautekiet

16 juni 2023

NIO heeft twee nieuwe modellen op de markt gebracht en wil daarmee verder Europa veroveren. Het Chinese merk denkt dan ook steeds meer na over de voorkeuren van de Europese autorijder bij het ontwikkelen van een nieuwe wagen. Maak kennis met de NIO ET5 Touring en de NIO EL6.

Foto’s © NIO

De ET5 is de eerste stationwagen van NIO. Hiermee wil het merk naar eigen zeggen het gat in de EV-markt opvullen. De meeste SUV’s die vandaag op de markt komen, zijn immers kleine stadswagens of grotere SUV’s. Naast de MG5, Porsche Taycan Sport Turismo, Opel Astra Electric, Peugeot e-308 SW en natuurlijk de Volkswagen ID.7 kan u ook kiezen voor de NIO ET5. In de koffer krijg je 450l ruimte, aangevuld met 42l onder de vloerplank. Ideaal dus om je laadkabels weg te krijgen. Leg je de achterbank plat, beschik je over 1.300l tot aan het dak. Daarnaast zit de koffer vol comfortabele hebbedingetjes. Zo krijg je verschillende haakjes en magnetische riemen om te voorkomen dat je boodschappen of andere zaken rondslingeren tijdens het rijden.

Technisch hoogstaand

Bij de ET5 heeft NIO geen moeite bespaard om onze onder te dompelen in de wereld van luxueuze EV’s. De passagiers op de achterbank krijgen meer dan voldoende beenruimte en ook de mogelijkheid om door het grote panoramische dak weg te dromen. Dat glazen dak weert 99,99% van de UV-stralen en houdt tot 80% van de warmte buiten. Daarnaast kan je deze ook dimmen om een intiemere sfeer te scheppen. De verschillende functies bedien je met het hoogwaardige 12.8″ AMOLED-infotainmentsysteem. Bij de aankoop van de wagen krijg je ook de keuzen tussen twee batterijen, de 75 kWh die goed is voor 435 km of de 100 kWh die je tot 560 km ver moet brengen. Hiermee staat de Chinees aan de top van de elektrische stationwagens. Ongeacht de keuzen van de batterij krijg je twee elektromotoren die samen goed zijn voor 483 pk. Volgens de WLTP ligt het verbruik tussen de 19,3 en 21,6 kWh/100km. Laden kan je maximaal tegen 125 kW, of je kiest ervoor om naar een “Battery-Swap-Station” te rijden waar de batterij binnen de vijf minuten wordt vervangen.

Helaas kan je de NIO ET5 Touring, of eender welke NIO, nog niet aankopen in België. Wel kan je terecht in Nederland en deze importeren. Deze is daar beschikbaar vanaf € 51.900 zonder batterij. Neem je het batterij-abonnement erbij, dan betaal je € 169 voor de 75 kWh of € 289 per maand voor de 100 kWh. Wil je toch liever een wagen met batterij, dan betaal je minstens € 63.900.

Nieuwe SUV

Naast de aankondiging van deze stationwagen komt NIO ook met een nieuwe SUV. Na de EL7, kan je binnenkort ook de iets kleinere EL6 aanschaffen. Deze moet zeker niet onderdoen voor de ET5, in tegendeel. Net zoals het touring-model krijg je een EV waar luxe en comfort centraal staan. In de koffer krijg je 578 l weg of 1.450 met een neergeklapte achterbank. Ook hier krijg je de keuze tussen de 75 kWh (406 km) of 100 kWh (529 km) batterij. In een volgende fase zou de EL6 zelfs een batterij tot 150 kWh krijgen.

Zonder accu kost de EL6 € 55.900 (in Nederland). Met accu betaal je € 76.900 (75 kWh) of € 76.900 (100 kW). Indien je voornamelijk kortere afstanden doet, kan je dus kiezen voor de goedkopere, kleinere batterij en dan bij je autovakantie een maandje wisselen met de 100 kWh. De maandprijs voor een huuraccu bedraagt € 169 (75 kWh) of € 289 (100 kWh).

Beide wagens zijn vanaf vandaag, 16 juni, bestelbaar en worden nog voor het einde van 2023 geleverd.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be