In navolging van het succes in het C-segment met de Renault Megane E-Tech electric, Arkana en Austral is het nu tijd voor de volgende stap in het D-segment. Na de recente introductie van de gezinsvriendelijke, volledig nieuwe Espace presenteert Renault nu de Rafale: een volledig nieuw model met een gedurfd ontwerp.
De Renault Rafale is een SUV-coupé die is geboren en getogen voor rijplezier. Het nieuwe vlaggenschip combineert zijn technologische arsenaal van hybride-aandrijflijnen, chassis en elektronische uitrusting voor een uitgebreid totaalpakket voor veeleisende klanten. De naam Rafale doet denken aan de wind, maar verwijst ook naar de rijke geschiedenis van Renault in de luchtvaart en naar de Caudron-Renault Rafale in het bijzonder: een eenzits racevliegtuig die in 1934 een snelheidsrecord van 445 km/u haalde.
Met de nieuwe Renault Rafale debuteert ook het eerste in serie geproduceerde model, dat volledig is ontworpen volgens de nieuwe designtaal taal van Gilles Vidal, Head of Design bij Renault. Hij luidt een nieuw tijdperk in voor het design van Renault met zijn visionair, gedurfd ontwerp dat perfect aansluit op het huidige tijdsbeeld. Gemaakt voor een periode waarin alles steeds sneller gaat en alleen avant-gardistische modellen hun gehele levenscyclus aantrekkelijk blijven.
De Rafale is volledig bij de tijd en zit boordevol geavanceerde technologie, zowel binnenin als onder de motorkap. Het model biedt alle connectiviteit die bestuurders en passagiers verwachten. Voor de aandrijving dient een E-Tech full hybrid-aandrijflijn die een vermogen van 147 kW (200 pk) combineert met indrukwekkende efficiëntie. Voor extra rijplezier kan er ook gekozen worden voor de nieuwe high-performance E-Tech 4×4 met 220 kW (300 pk), die later aan de line-up van de Rafale wordt toegevoegd.
Renault heeft het DNA van de Rafale afgestemd op maximaal rijplezier. Rijplezier voor de bestuurder heeft weliswaar prioriteit, maar gaat niet ten koste van het comfort van de passagiers. De nieuwe Rafale is een bevredigende SUV-coupé: hij ziet er net zo levendig uit als hij zich laat besturen en biedt de mogelijkheid om de intense rijervaring te delen met gezinsleden of vrienden.
Aandrijflijn: hybride op zijn best
Direct vanaf de marktintroductie is de Renault Rafale beschikbaar als 147 kW (200 pk) sterke E-Tech full hybrid met een automatische multimode transmissie zonder koppeling. Het slimme ontwerp van aandrijflijn zorgt onderweg voor een glimlach bij de bestuurder. Het systeem behoort niet alleen tot een van de beste van de markt, maar scoort ook uitstekend als het gaat om efficiëntie. Zo bedraagt het brandstofverbruik gemiddeld 4,7 l/100 km (in afwachting van WLTP-homologatie). Daarmee is een actieradius van meer dan 1.100 kilometer op één volle tank mogelijk. De CO2-uitstoot is met 105 g/km eveneens indrukwekkend laag in deze klasse. Verder is de Rafale net zo krachtig als efficiënt. Dankzij de snel reagerende automatische transmissie, het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor en de gretige verbrandingsmotor (via de turbocompressor met variabele geometrie) komen alle paardenkrachten uit de 1,3-liter driecilinder turbobenzinemotor met 96 kW (130 pk) resoluut tot uiting.
De Renault Rafale komt in het voorjaar van 2024 als 147 kW (200 pk) sterke E-Tech full hybrid op de markt.
(persbericht)