Wie aan de Hyundai IONIQ 5 denkt, ziet meteen een iconische wagen voor zich. Dat is ook de bedoeling van het Koreaanse merk. IONIQ staat immers voor herkenbare, maar niet alledaagse elektrische wagens. Wat ooit de eerste wagen was in deze reeks, de IONIQ 5, is daar het ultieme voorbeeld van. Ondertussen is er ook een IONIQ 6 en binnenkort een high-performance IONIQ 5 N.
Aan de buitenkant ziet de wagen er retro uit, met zijn vierkante koplampen. Denk maar aan een hatchback uit de jaren 60, die een futuristische upgrade kreeg. Al is dit dan een uit de kluiten gewassen versie. Binnenin kan de wagen dan zo weer uit de toekomst komen. De IONIQ 5 oogt futuristisch en tegelijk minimalistisch. Vooral het witte interieur speelt hier een grote rol in. De voorzetels met verwarming en ventilatie zijn in acht verschillende manieren verstelbaar. Zelfs de stoel helemaal plat naar achter leggen voor een snelle powernap kan met één druk op de knop. In een normale stand hebben ook de passagiers op de achterbank meer dan voldoende hoofd- en beenruimte.
Een technologisch hoogstandje
De Hyundai IONIQ 5 zit vol met leuke features en gimmicks. Zo kan je de wagen voor en achteruit parkeren met een enkele knop op de sleutel. Handig voor in de smalle parkings en garages. Ook kan je vanop afstand de wagen reeds starten zodat de airco al lekker fris, of warm in de winter, begint te blazen. Onder de achterbank zit een 230 V aansluiting, volgens Hyundai zelf voor de outdoor camping trips. Bij veel van onze testwagens is de adaptieve cruise controle vaak een heikel punt. Echter, was dit bij de IONIQ 5 niet het geval. De wagen leert van je rijgedrag en past daar het hernemen en de afstand tot de voorligger naar aan. Koffer is met 527 liter aan de kleinere kant, maar met de achterbank neergeklapt krijg je bijna 1.600 liter.
Draadloos opladen van je smartphone kan in de middenconsole, inclusief ventilatie om te voorkomen dat je toestel oververhit raakt. Jammer is dat anno 2023 de Android Auto of Apple Carplay functies niet draadloos werken. Die optie is voorlopig enkel weggelegd voor de Bluelink app van Hyundai. Met deze app kan je je bestemming kiezen, je wagen sluiten of voor-klimatiseren en zelfs terugvinden in een overvolle parkeerweide na Rock Werchter.
Het infotainmentsysteem werkt best vlot en intuïtief, maar kan nog wat verbeteringen krijgen op het vlak van responsiviteit. Vooral handig zijn de aanraakgevoelige knoppen onder het 12,25” grote aanraakscherm waarmee je de automatische airconditioning kan bedienen. Zo moet je tijdens het rijden niet zoeken in eindeloze menu’s en kan je de aandacht op de baan houden. Ook de in- en uitschakeling van de recirculatie bij het inrijden van een tunnel is een slimme feature.
Snelladen dankzij 800 V platform
De batterij, die onderaan geplaatst is in het chassis, zorgt voor een laag zwaartepunt. Mede door de kruising tussen een hatchback en een SUV, die geen al te hoge wegligging heeft, rijdt de wagen verrassend stabiel en sportief. De 77 kWh accu, waarvan 74 kWh bruikbaar is, is trouwens ook zeer impressionant. Dankzij het 800 V platform kan de wagen tegen een snelheid van 233 kW (DC) of 1.010 km/u laden. En die laadsnelheid haalden we wel degelijk zelf aan een Ionity laadpunt. Waarden waar menig duurdere Duitsers alleen maar van kunnen dromen (knipoog naar Mercedes en BMW). Na een korte laadpauze van amper achttien minuten kan u met 80% in de batterij weer de baan op. De energie van deze batterij wordt rechtstreeks overgebracht op de twee elektromotoren die samen 325 pk en 605 Nm koppel leveren. Hyundai geeft een bereik van 460 km aan voor dit model, al lijkt dat volgens onze test eerder rond de 400 km te liggen. Dit met een gemiddeld verbruik van achttien kWh.
De one pedal drive, of zoals Hyundai het noemt, de i-Pedal, werkt iets anders dan je gewoon bent van een andere EV. Je kan ervoor kiezen om iedere keer bij het starten deze opnieuw te activeren, of om de linker trigger op het stuur naar je toe te trekken waarna je volledig tot stilstand komt.
De IONIQ 5 is tijdelijk niet meer te bestellen, maar niet getreurd. Volgende maand komt Hyundai met een N-versie op de markt, die nog krachtiger en sportiever moet zijn dan deze. We kijken er alvast erg naar uit, gezien de IONIQ 5 een van onze favoriete EV’s is. Zoniet dé favoriet.
|
|