WEC Monza: Toyota wint 6 Hours of Monza

DoorMatthias Hautekiet

9 juli 2023

De #7 Toyota (Conway, Kobayashi, Lopez) heeft de 6 Hours of Monza gewonnen. Het Japanse team startte van op pole positie en wist zo goed als de hele race aan de leiding te blijven. De #50 Ferrari (Fuoco, Molina, Nielsen) eindigt, op zestien seconden achterstand, als tweede, met de #93 Peugeot (Di Resta, Jensen, Vergne) op de laagste trede.

Foto © Twitter/FIAWEC

De Toyota reed gisteren een sterke kwalificatie en mocht dus starten van op polepositie. De wagen was goed weg, maar Conway liet zich verrassen na de eerste safety car in het openingsuur waardoor de #93 Peugeot even de leiding overnam. De #50 Ferrari volgt meteen mee, waardoor Conway terugzakt naar P3. Máár, de rijders hielden het hoofd koel en wisten snel terug naar de leiding te rijden, waar ze de hele wedstrijd terug te vinden waren. Uiteindelijk wonnen ze dus de 6 Hours of Monza. De #50 Ferrari werd tweede. Daarnaast kan ook Peugeot feestvieren. Wedstrijd na wedstrijd wordt hun achterstand op Toyota en Ferrari kleiner. Vandaag wordt hun inzet dan ook beloond met een eerste podium in het FIA World Endurance Championship. Wie weet had een hogere plek er nog ingezeten, ware het niet dat beide Peugeot’s problemen hadden met de transmissie. Op plaats vier vinden we de #8 Toyota (Buemi, Hartley, Hirakawa) terug, die door een incident met de #777 Aston Martin hun kansen op een podiumplek zag wegglippen dankzij een 60 seconden stop-and-go penalty.

In de LMP2 mag de #28 JOTA (Heinemeier-Hansson, Fittipaldi, Rasmussen) de overwinning opstrijken. De #36 Alpine (Vaxiviere, Canal, Milesi) werd tweede, met het Belgische WRT (#41 – Andrade, Kubica, Deletraz) op plaats drie.

De #77 Proton Racing (Ried, Pedersen, Andlauer) neemt in de LMGTE de gouden medaille in ontvangst. Zilver gaat naar de #60 Iron Lynx (Schiavoni, Cressoni, Picariello) en brons naar de #86 GR Racing (Wainwright, Perva, Barker). Bijzondere aandacht gaat naar de #33 Corvette Racing (Keating, Varrone, Catsburg). Het drietal kwam als vierde over de eindmeet, maar heeft nu voldoende voorsprong op de rest van het veld om zich tot wereldkampioen te kronen.

Het kampioenschap

In het kampioenschap blijft de #8 Toyota aan de leiding staan met 119 punten. Ook op de tweede stek vinden we Toyota terug. De #7 heeft nu 92 punten, twee punten meer dan de #51 Ferrari.

De voorlaatste ronde van het FIA WEC vindt plaats op 10 september in Fuji, Japan.

UPDATE: Na een tijdsstraf voor de #51 Ferrari eerder, kreeg ook de #8 Toyota een tijdsstraf van 50 seconden. Dit voor het niet respecteren van het toegestane vermogen. Door deze straf schuift de #5 Porsche op naar de vierde plaats. Aan de top 3 veranderd er niets.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be