Dit weekend wordt in Rome de de dertiende en veertiende manche van het FIA Formula E Wereldkampioenschap verreden. Met warme temperaturen en een hittegolf in Italië beloofd het alvast een uitdagende race te worden. Nog voor er enige actie te zien is, spreken wij met Nick Cassidy (Envision), Mitch Evans (Jaguar) en Edoardo Mortara (Maserati).
Foto’s | Momenol Images / Jens Mommens
Nick Cassidy – Envision
“Ik ben heel erg blij in Rome te zijn. Het is altijd een leuk circuit om hier te rijden, al zal het dit jaar een nog grotere uitdaging worden. De hitte dit weekend is moordend, het is dus afwachten hoe de Gen3 zich hier zal gedragen. We hopen alvast dat het circuit hier ons meer zal liggen dan de voorbije twee tracks. Met nog vier races te gaan in het kampioenschap en één puntje achterstand op Dennis (Andretti) wordt het knokken voor elk punt.”
Mitch Evans – Jaguar
“Vorig jaar won ik twee keer in Rome, maar alles wat we toen leerden moeten we nu vergeten. De Gen3-wagen en deze extreme hitte zullen voor de nodige uitdagingn zorgen. De vorige overwinningen zorgen voor extra motivatie, maar we mogen nu niet overmoedig worden. Ons grootste doel is om ervoor te zorgen dat onze wagen in het juiste momentum zit en een sterk weekend rijden. Daarnaast moet ik hopen dat de drie rijders voor mij het minder doen en zo op hen inlopen, maar alles beging natuurlijk bij mezelf.”
Edoardo Mortara – Maserati
“Het is de eerste keer dat Maserati in Italië racet sinds 1975. Dat ik in Italië als Italiaan mag racen met een Italiaans merk is gewoon fantastisch. Het begin van het seizoen verliep teleurstellend, maar ondertussen beginnen we de wagen te kennen en kunnen we opklimmen in het klassement. We moeten op dat elan verderbouwen dit weekend. We zijn alvast blij met het weer dit weekend. Het zal een lastige race worden, maar de wagen doet het betere wanneer het warm is. Dit weer kan dus wel eens voor verrassingen zorgen.”
Een ding is zeker dit weekend. De hitte is moordend en zal ongetwijfeld belangrijk worden voor het managen van de batterij, de banden en niet te vergeten, de rijders zelf. Vooral voor die laatste groep wordt het een extra uitdaging nu de ijsbaden zijn verbannen uit de paddock. Volgens het kampioenschap verbruiken deze teveel water en passen ze daarom niet in het verhaal die dit groene kampioenschap wil uitdragen.
De volledige planning voor dit weekend vindt u hier terug.