Met de digitale oledachterlichten van de tweede generatie tilt de Audi Q6 e-tron het lichtdesign, het functieaanbod en de verkeersveiligheid naar een hoger niveau. Audi ontwikkelt de technologie geleidelijk aan tot slimme displays die kunnen communiceren met andere weggebruikers door informatie weer te geven via de buitenverlichting – dit is het nieuwe communicatielicht. De actieve digitale lichtsignatuur is alweer een wereldprimeur die zijn debuut maakt in de Audi Q6 e-tron. Het systeem maakt een geheel nieuwe en levendige indruk en wijst de weg naar de toekomst van Audi’s verlichtingstechnologie. Voor het eerst kunnen klanten als optie digitale lichtsignaturen kiezen voor deze nieuwe evolutie van digitale dagrijverlichting in de ledmatrixkoplampen en de nieuwe generatie van digitale oledachterlichten. Bovendien kunnen klanten op aanvraag digitale lichtsignaturen bestellen.
De Q6 e-tron betekent niet alleen een nieuw hoofdstuk in elektromobiliteit bij Audi, verlichtingstechnologie is ook een belangrijk onderdeel van Audi’s DNA. Met ‘s werelds eerste actieve digitale lichtsignatuur luidt de Audi Q6 e-tron een nieuw tijdperk in dat wordt gekenmerkt door een typisch design en een esthetiek die uniek is voor Audi.
De tweede generatie van digitale oledtechnologie vormt de look van de nieuwe Audi-modellen en vergroot hun aantal functies vele malen. Dit verbetert op zijn beurt de verkeersveiligheid, zoals op indrukwekkende wijze wordt aangetoond door het communicatielicht in de digitale oledachterlichten. De Q6 e-tron bepaalt ook nieuwe maatstaven op het gebied van personalisatie: met in totaal acht optionele digitale lichtsignaturen in de nieuw ontworpen dagrijverlichting in de ledmatrixkoplampen en digitale oledachterlichten 2.0 kunnen klanten de look van hun Q6 e-tron vormgeven als nooit tevoren. Dit is mogelijk via de MMI en, voor het eerst, via de myAudi-app. Klanten kunnen ook digitale lichtsignaturen bestellen na de aankoop van hun auto.
De digitale oledachterlichten van de tweede generatie in detail
Met de volgende generatie van digitale oleds in de achterlichten, die nu volgen in de Audi Q6 e-tron, breidt Audi het aantal functies en de designvrijheid aanzienlijk uit, terwijl vooral de verkeersveiligheid wordt verbeterd. Voor het eerst kunnen de digitale oledachterlichten specifiek communiceren met de directe omgeving (car-to-X-communicatie). Het aantal segmenten per digitaal oledpaneel is ten opzichte van de eerste generatie verhoogd van zes naar 60. In de achterlichten van de Q6 e-tron worden zes oledpanelen gebruikt, met in totaal 360 segmenten. De nieuwe elektronische architectuur E3 maakt het mogelijk om dit aanzienlijk toegenomen aantal segmenten aan te sturen met behulp van een softwaremodule op een van de domeincomputers. De gestage toename van het aantal segmenten per digitaal oledpaneel zal het, in de toekomst, mogelijk maken om de achterkant van de auto te ontwikkelen tot een display dat de car-to-X-communicatie en de verkeersveiligheid nog verder verbetert.
De innovatieve digitale oledtechnologie creëert de voorwaarden voor een compleet nieuw achterlichtdesign, dat garant staat voor een unieke homogeniteit en een zeer hoog contrast. Er zijn nog andere voordelen: oppervlaktelichtbronnen hebben geen extra reflectoren, lichtgeleiders of lenzen nodig, wat ze zeer efficiënt maakt. Samen stellen deze eigenschappen de ingenieurs en designers van Audi in staat om de designgrenzen tussen twee- en driedimensionaliteit te doorbreken. Met andere woorden, het merk met de vier ringen creëert driedimensionale vormen op tweedimensionale oppervlakken. Naast een geïntegreerde, expressieve ledlichtstrip achteraan zorgt 3D-glas voor een geslaagde scheiding tussen de lichtsignatuur achteraan en de andere verlichtingsfuncties.
Verbeterde veiligheid dankzij slimme koplampen en achterlichten
Audi heeft ook de veiligheidsvoorzieningen van de auto naar een hoger niveau getild. Nabijheidsindicatie, een functie die bekend is van andere Audi-modellen, is in de nieuwe Q6 e-tron uitgebreid met een communicatielicht. Geïntegreerd in de digitale oledachterlichten waarschuwt dat licht andere weggebruikers tijdig voor ongevallen en voertuigen met pech door een specifieke statische achterlichtsignatuur met geïntegreerde waarschuwingssymbolen en de gebruikelijke achterlichtgrafiek weer te geven in kritieke verkeerssituaties. Het assistentiesysteem helpt zo niet alleen Audi-bestuurders maar ook alle andere weggebruikers. Net als het geavanceerde verkeersinformatiesysteem in de A8, dat weggebruikers waarschuwt voor ongevallen of gevaren via de gedigitaliseerde koplampen, maakt het communicatielicht gebruik van zwermgegevens. Bovendien activeren de digitale oledachterlichten van de tweede generatie het communicatielicht met waarschuwingssymbolen voor noodhulp, RECAS (waarschuwingssignaal voor achterliggers om aanrijdingen te voorkomen), waarschuwingsknipperlichten, noodoproepen (eCall), oproepen voor pechhulp (bCall) en noodremlichten.
Het communicatielicht voegt ook een extra dimensie toe aan de waarschuwingsfunctie bij het uitstappen. Voorheen informeerde het alleen de inzittenden bij het uitstappen, bijvoorbeeld wanneer een andere auto of een fiets naderde. Maar nu waarschuwt een speciaal aangepaste lichtsignatuur in de achterlichtgrafiek ook de fietsers of bestuurders die van achteren naderen. Op deze manier breidt de Audi Q6 e-tron zijn veiligheidsconcept uit naar andere weggebruikers, waardoor de verkeersveiligheid voor iedereen toeneemt.
Tot slot gebruikt het communicatielicht ook een specifieke lichtsignatuur voor- en achteraan om de parkeerhulpstatus van de auto aan te geven wanneer hij in de automatische parkeermodus staat. Dit maakt voor weggebruikers in de directe omgeving duidelijk dat ze de auto veilig kunnen naderen.
(persbericht)