Onderweg met de Mercedes EQE 350+ AMG Line

DoorRedactie

31 juli 2023

Mercedes-Benz is anno 2023 de langst opererende autobouwer. Het bedrijf startte in 1894 met de commerciële productie van de Benz Velo. In 2018 stelt Mercedes hun eerste volledig elektrische wagen voor, de EQC. De productie volgt in 2019. Datzelfde jaar kondigde het bedrijf ook aan dat hun focus en ontwikkeling verschuift van fossiele brandstoffen naar EV’s. Ondertussen kent het merk al meerdere luxueuze elektrische modellen, waaronder de EQE, het kleine broertje van de EQS. Wij konden de Mercedes EQE 350+ met AMG-Line een week lang testen.

De Mercedes EQE is een kleinere variant van de EQS. Langs buiten zijn de verschillen tussen beide modellen dan ook miniem. De EQE is een echt luxe limousine die je zo comfortabel mogelijk op je bestemming wil brengen, zonder al te veel bagage. Want met een kofferinhoud van 430 l is dit geen verhuiswagen. De geperforeerde lederen zetels zijn zo dik dat je er heerlijk in wegzakt. In combinatie met de goed afgestelde Airmatic-luchtvering, die het gros van de oneffenheden weet uit te balanceren, ben je dus gegarandeerd zeker van een ontspannen rit. De banden, met geluiddempend schuim, moeten ook een stille rit garanderen. Zowel voor als achteraan heb je meer dan voldoende plaats om lange ritten in alle comfort te doorstaan. Al zorgt het grijze dashboard wel voor een enorme reflectie op de voorruit. Een extra ontspiegeling had dus zeker welkom geweest. Een designfout die de schuld is van de zeer platte voorruit.

Hey Mercedes

Voor de bediening van de wagen kijken we naar het 12,8” grote centrale display. Deze is uitgerust met het Mercedes MBUX-systeem waarmee je de volledige wagen kan bedienen. Het systeem werkt responsief en intuïtief. Ook de klimaatcontrole, die altijd zichtbaar is op het scherm, laat zich vlot instellen. Enkele leuke features van het systeem zijn de GPS met augmented reality en de goede 360° panoramische camera. Wel kan het scherm moeilijk leesbaar zijn in de felle zon, dit door de hoek waarin deze is geplaatst. Ook het grote glazen schuifdak is een mooie optie voor wie graag veel licht binnen krijgt in de cabine. Al lijkt de touch-bediening hiervan bij onze testwagen stuk te zijn. Bij inlevering van onze testwagen zagen we meerdere EQ-modellen met een open dakraam of een paraplu erdoor staan. Dit lijkt dus om een gekend defect te gaan. Gelukkig konden wij ons exemplaar nog sluiten met de spraakbediening: “Hey Mercedes, sluit het dak”.

Aan de stekker

De Mercedes EQE 350+ beschikt over een batterij van 100 kWh (90,6 kWh bruikbaar). De energie wordt overgebracht op een elektromotor op de achteras van 215 kW (292 pk), die 565 Nm aan koppel biedt. Volgens de WLTP-normen ligt het gecombineerd verbruik op 15,8 kWh/100km en moet zo een bereik van 671 km haalbaar zijn. In de praktijk ligt het verbruik een stuk hoger. Zolang je onder de 100 km/u blijft, verbruikt de Mercedes EQE 350+ ongeveer 17,5 kWh. Ga je hierboven, dan kom je meteen op 21,5 kWh uit. Wij kregen ongeveer 450 km bereik uit de batterij met een sportieve rijstijl. Niet slecht voor een wagen van deze omvang met een luchtweerstandscoëfficiënt van maar 0,20 Cw. Het snelladen (DC) van de EQE kan je aan 170 kW, of 780 km/u. Met 70% in de batterij is het laadvermogen nog steeds minimum 100 kW. AC-laden doe je aan 11 kW, met een extra optie om aan 22 kW te laden (kostprijs: € 1.210)

De Mercedes EQE is verkrijgbaar vanaf € 72.600. Hiervoor krijg je de 300 Business Line uitvoering met een batterij 89 kWh aan bruikbare energie. Voor de door ons geteste EQE 350+ Launch Edition met AMG-line betaal je € 99.558,80.

Vermogen
292 pk
Koppel
565 Nm
Batterij
100 kWh
Basisprijs
€ 72.600
Prijs getest model
€ 99.558,8
Bereik (WLTP)
671 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!