MINI schakelt opnieuw een standje hoger in de elektrificatie van het merk. Na de MINI Electric en de Cabrio Electric kan je binnenkort ook een elektrische versie van de MINI Cooper en MINI Countryman aanschaffen. Beide modellen worden volgende week voorgesteld tijdens IAA in München.
De MINI Cooper, het icoon waarmee MINI groot werd, zit ondertussen al aan zijn vijfde generatie. De MINI lijkt op het eerste zicht sterk op zijn voorgangers. Alleen is hij opnieuw wat groter geworden, waardoor je passagiers op de achterbank net nog wat comfortabeler zit. Leg je die achterbank plat, dan kan je tot 800 l meezeulen. De grootste vernieuwing zit eigenlijk in het dashboard. De tellerpartij achter het stuur is verdwenen. In de plaats krijg je groot rond centraal display met een diameter van 24 cm. Hierop bedien je de volledige wagen en kan je ook de snelheid aflezen. Gelukkig is er nog de head-up display voor zij die niet constant scheel willen kijken. De MINI Cooper wordt in twee motorvarianten op de markt gebracht. De E-variant beschikt over een elektromotor van 135 kW (184 pk), die tot 290 Nm koppel genereert. Wel moet je het stellen met een iets beperktere batterij van 40,7 kWh, goed voor 305 km (WLTP). De SE-versie beschikt dan weer over een elektromotor van 160 kW (218 pk), die 330 Nm koppel biedt. Dankzij de iets grotere batterij van 54,2 kWh, zou je een bereik van 402 km (WLTP) moeten halen. De batterij kan je opladen tegen 11 kW (AC) en 75 kW bij de Cooper E of 95 kW bij de SE. Toch wel teleurstellend voor een nieuwe EV anno 2023/24.
MINI Countryman
Naast de MINI Cooper krijgt ook de MINI Countryman in 2024 een elektrische motorisatie. Ook hier gaat het verhaal van de schaalvergroting op. De nieuwe generaties MINI Countryman delen hetzelfde platform met de BMX X1. Zo wordt de Countryman een echte kleine SUV. Binnenin lijkt hij dan weer heel sterk op de nieuwe Cooper, hetzij wat groter. Ook hier moet je dus afscheid nemen van de tellerpartij achter het stuur. De MINI Countryman E beschikt over een enkele elektromotor van 150 kW (204 pk), die 250 Nm koppel levert. Het rijbereik ligt rond de 462 km (WLTP). Als het wat sneller mag gaan, kan je ook kiezen voor de Countryman SE ALL4. Hierbij krijg je vierwielaangedreven EV, waarbij de twee elektromotoren samen 230 kW (313pk) leveren, goed voor 494 Nm koppel. Wel moet je met een bereik van 433 km (WLTP) wat inboeten in afstand. Met een kofferruimte tot 1.450 l (met de achterbank neergeklapt), heb je alvast een ruime gezinswagen. Opladen doe je aan 22 kW (AC) of 130 kW (DC). Vooral die laatste waarde is al iets aanvaardbaarder, maar nog steeds geen hoogvlieger te noemen.
Over een datum en prijs is voorlopig nog geen duidelijkheid. Mogelijks worden deze in de loop van volgende week bekend gemaakt tijdens de officiële voorstelling op IAA in München.
Disclaimer: MINI noemt alle technische gegevens nog voorlopig in afwachting van de officiële homologaties.