Aan de vooravond van IAA Mobility stelt Fisker drie nieuwe modellen voor. Oprichter en CEO Henrik Fisker kwam hiervoor speciaal naar Motorworld München en uiteraard kon EVolution niet ontbreken. Maak kennis met de Alaska, PEAR en Rōnin.
Met de Alaska, een elektrische pick-up, wil Fisker de Amerikaanse markt gaan veroveren. Pick-ups zijn namelijk big business in de Verenigde Staten en winnen ook bij ons aan populariteit. De Fisker Alaska is een veelzijdige wagen, die het gemak van een pick-up combineert met het comfort van een SUV. Standaard is de laadbak 1,4m lang, maar dankzij het verdwijnende achterpaneel, en een neerklapbare achterbank kan je uitbreiden tot 2,8m. Bij de aanschaf van de Fisker Alaska zal je kunnen kiezen tussen een batterij van 78 kWh of 113 kWh, met een geschat bereik van 370-547 km. Fisker denkt de Alaska te kunnen aanbieden voor € 49.900.
PEAR, neen dit is geen stuk fruit
PEAR ofwel Personal Electric Automotive Revolution moet een ruime EV mogelijk maken voor een beperkt budget. Hiervoor heeft Fisker het concept “auto” herdacht. Maar liefst 35% van de onderdelen die je in andere EV’s van deze klasse vindt, heeft de Amerikaanse autobouwer weggelaten. Zo vind je geen middenconsole terug, maar zijn er meerdere opbergvakken met een rubberen band. Desondanks is de Fisker PEAR een hyper-geconnecteerde wagen, aldus het merk zelf. Hiervoor zorgt de Fisker Blade, een boorcomputer die dunner dan ooit tevoren is. Uniek is de “Houdini”-kofferklep, die volledig wegzakt in de carrosserie, ideaal voor in kleine parkeergarages. Over de batterij weten we enkel dat er twee versies zullen zijn, die naar schatting een bereik van 320 km of 560 km moeten halen. De Fisker PEAR zal halverwege 2025 te verkrijgen zijn vanaf € 32.900.
Rōnin
Het laatste model dat Henrik Fisker trots voorstelt, is de Rōnin. Hij noemt het zelf de eerste volledig elektrische vierdeurs cabrio GT-sportwagen. Deze sportieve EV biedt plaats aan vijf personen en beschikt over een cabriodak uit carbon. Verder ziet deze wagen er langs buiten alvast indrukwekkend uit. Voor het interieur moeten we u doorverwijzen naar twee renders, maar ook die zien er veelbelovend uit. De Fisker Rōnin moet een bereik rond de 1.000 km halen. De drie elektromotoren gaan samen boven de 1.000 pk. Deze EV moet het paradepaardje van Fisker worden. De prijs voor deze met de handgemaakte wagen liggen vast op € 425.500. In totaal worden er slechts 999 exemplaren gemaakt. De eerste leveringen worden verwacht in de tweede helft van 2025.
Disclaimer: Fisker geeft aan dat alle prijzen en technische gegevens voorlopige cijfers zijn. Definitieve cijfers krijgen we korter bij de effectieve lancering.