Vorige week kreeg u al een voorproefje van de nieuwe Peugeot E-3008, vandaag is de wagen officieel voorgesteld. Deze “next-level elektrische fastback-SUV” moet tot 700 km afleggen op één batterijlading.
De voorstellen van de Peugeot E-3008 geeft het startschot van de vernieuwing bij Stellantis. Het is de eerste wagen van de groep die gebruik maakt van het nieuwe STLA Medium-platform. Dit platform geeft de Peugeot-rijder de kans om te kiezen tussen 3 batterij- en motorisatie versies. De standaardversie, met Single Motor (157 kW – 210 pk), beschikt over een batterij van 73 kWh en een actieradius van 525 km (WLTP). Mag het toch wat krachtiger, dan kan je kiezen voor de Dual Motor variant met een vermogen van 240 kW en 320 pk. Hier krijg je ook de 73 kWh batterij onder de wagen. De laatste versie, Long Range, beschikt voor één enkele motor (170 kW – 230 pk), maar krijgt wel een batterij van 98 kWh. Volgens de voorlopige WLTP-normen, zou een bereik van 700 km mogelijk moeten zijn. Een nieuwe mijlpaal voor de groep.
De introductie van de E-3008 is een belangrijke stap in de grootscheepse transformatie van Peugeot naar een aantrekkelijk 100% elektrisch merk dat nieuwe maatstaven zet op het gebied van design, rijplezier en efficiëntie. Met zijn exterieurdesign, spectaculaire Peugeot Panoramic i-Cockpit®, rijplezier en ongekende elektrische prestaties luidt de Next-Level E-3008 voor Peugeot een nieuw tijdperk in als het Franse merk dat het breedste assortiment reguliere elektrische voertuigen op de markt aanbiedt.
Linda Jackson – CEO van Peugeot
400 V platform
De Peugeot E-3008 is gebouwd op een 400 V platform, echt snelle laadtijden moet je dus niet verwachten. AC-laden, zoals thuis, kan je aan maximaal 11 kW. Optioneel kan je bij je aankoop nog kiezen om de 22 kW boordlader erbij te nemen. Onderweg kan je snelladen tegen een snelheid van 160 kW. Dat zijn geen topsnelheden, maar het zou genoeg moeten zijn om de wagen in 30 minuten van 20 naar 80% te brengen. Dat publiek laden wordt ook eenvoudiger gemaakt, dankzij de nieuwe Plug & Charge-functie. Opladen van kleine elektrische apparaten is dan weer mogelijk dankzij de V2L-functie.
Herkenbaar en toch ook niet
Aan de buitenkant herken je meteen dat dit een telg uit de Peugeot familie is, dankzij de kenmerkende driedubbele lichtlijnen aan de voorkant. Deze fastback-SUV is ook aerodynamisch te noemen, met een Cw-waarde van 0,28. Ook binnenin krijg je een ruime gezinswagen met een kofferinhoud van 520 l. Het dashboard kreeg opnieuw de kenmerkende grijze stof, maar de hendels en de i-Cockpit kregen een grondige upgrade. In de eerste van twee varianten (E-3008 Allure) beschikt de wagen over twee 10″-schermen die in een gebogen kader zijn gemonteerd. Bij de duurdere E-3008 GT krijg je één groot scherm van 21″. De vernieuwde i-Cockpit moet dankzij een hoogtechnologisch infotainmentsysteem de wagen doen passen in deze tijdgeest.
De nieuwe Peugeot E-3008 is binnenkort te bestellen in zes verschillende kleuren: Obsession Blue, Ingaro Blue, Okenite White, Pearl Black, Artense Grey en Titanium Grey. Prijzen starten op € 49.500.
Ondertussen hint Peugeot ook al naar de nieuwe E-5008. Deze grote SUV wordt begin 2024 aan het grote publiek voorgesteld.