Mercedes-Benz Certified: vaarwel kilometerstand en welkom ‘State of Health’

DoorMatthias Hautekiet

22 september 2023

Mercedes-Benz Certified neemt afscheid van de kilometerstand als uw kwaliteits- en referentiecriterium bij hun tweedehandswagens. In de plaats zal het merk gebruik maken van de ‘State of Health’. Deze geeft de gezondheid van de batterij aan.

Concreet betekent dit dat voor elk op Mercedes-Benz Certified aangeboden BEV de SoH wordt gecommuniceerd naast de standaard parameters. De batterij is het kloppend hart van het voertuig en de batterijcapaciteit bepaalt dan ook in grote mate de algemene staat van een BEV bij wederverkoop. Deze capaciteit wordt beïnvloed door twee factoren; rijstijl en laadprofiel.

Grote invloed van rij- en laadgedrag

Een sportief rijgedrag met tal van grote acceleraties zet de accu onder druk en zorgt voor batterijstress, veel meer dan bij een eco-geïnspireerde rijstijl. Die laatste kan er toe bijdragen tot de levensduur van een batterij tot 30% kan worden verlengd. Ook het laadprofiel heeft een impact. De batterij telkens laten leeglopen om ze vervolgens tot 100% te laden is een uitdaging voor elke batterij. Tel daar nog overwegend snelladen (200kW en meer) bij en het proces van batterijslijtage wordt in de hand gewerkt. Om het laadprofiel te optimaliseren en dus de stress op de batterij zo beperkt mogelijk te houden, kan men dankzij de laadinstellingen in het MBUX systeem de maximale State of Charge aanpassen aan de dagelijkse noden en dus niet noodzakelijk telkens tot 100% laden. Daarmee worden verhoogde laadtijden en -kosten vermeden en kan de batterij in de meest gunstige omstandigheden worden geladen en gebruikt. De afgelopen drie jaar kende het EV-gamma van de Mercedes-Benz Certified afdeling een sterke groei. Van 0,2% van de geregistreerde tweedehandswagens in 2021 naar 1,4% in de eerste jaarhelft van 2023. Het is dus niet verwonderlijk dat Mercedes de focus verlegd.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be