Onderweg met de Volkswagen ID.3

DoorRedactie

24 september 2023

De eerste elektrische Volkswagens rolden in 2019 van de band. De ID.3 is de eerste volledig elektrische wagen die het grote publiek moest overtuigen. Het productiemodel lag erg dicht bij de in 2016 voorgestelde Volkswagen I.D. Concept Car. Er kwam echter al snel veel kritiek op de kwaliteit van de VW ID.3. De autobouwer nam die kritiek ter harte en lanceerde dit jaar, drie jaar na introductie, een facelift waarbij het een poging waagde om de problemen aan te pakken. Wij waren vooral benieuwd of deze elektrische VW ons wel kon overtuigen na de teleurstellende test met de ID.4.

Wat is er nieuw?

Veel is er niet veranderd aan deze facelift. Het exterieur is wat verfijnder geworden. De meer dynamische look en geoptimaliseerde luchtroosters zorgen ervoor dat de cw-waarde verlaagd is naar 0,263. Ook het interieur heeft een upgrade gekregen. Dat laatste was nodig, gezien de klachten over het gebruik van goedkope materialen en veel hard plastic. Dat hard plastic heeft plaats gemaakt voor duurzamere materialen zoals we van Volkswagens in 2023 gewoon zijn. 

ID.3 of GTI

De ID.3 is de eerste wagen van de Volkswagen Groep die gebouwd wordt op het MEB-platform. Dit platform is speciaal ontwikkeld om de elektrificatie bij de groep in goede banen te leiden. Voor de aandrijving beschikt de ID.3 Pro S over een batterij van 82 kWh, waarvan 77 kWh bruikbaar is. Laden doe je aan 11 kW (AC) of tot 170 kW (DC). Tijdens onze test noteerden wij een maximaal laadvermogen van 147 kW (met nog 20% in de accu). Volgens de WLTP-normen moet je tot 559 km ver kunnen rijden. In de praktijk leek dit eerder 455 km te liggen. De goedkopere Pro-versie kan laden aan maximaal 120 kW. De ID.3 rijdt zeer fijn en sportief. Je bent echt onderweg met een kleine hot hatch, en dat gevoel krijg je ook. Waar de ID.4 eerder steken liet vallen in het rijgedrag, maakt de ID.3 dit meer dan goed. Als dit een kleine vooruitblik is op de GTI Concept Car, kunnen we alleen maar juichen.

Systeem upgrade

Het infotainmentsysteem heeft volgens VW ook een upgrade gekregen. Het vorige systeem reageerde traag en liep dan ook regelmatig vast bij het opstarten of uitvoeren van opdrachten. Zo duurde het altijd even voor de Android Auto verbinding maakte en opgestart was. Het nieuwe systeem voelt iets sneller aan, maar is nog altijd niet zoals het hoort. Het lijkt of het hele systeem wat warmloopt en aan thermal throttling (tijdelijk de snelheid van de processor laten zakken om minder warmte te genereren) gaat doen. We blijven geen fan van de aanraakgevoelige knoppen en sliders onder het scherm. Diezelfde irritante knopjes vinden we terug op het stuur. Waarom Volkswagen?

Als laatste puntje van kritiek willen we nog graag de A-stijl aanhalen. Deze zit pal in je gezichtsveld en belemmert het zicht bij afslagen en invoegen.

De VW ID.3 is verkrijgbaar vanaf € 45.485 (Pro Performance). Wens je wat meer opties, dan kan je kiezen tussen de Pro Performance Business (vanaf € 47.440) of de door ons geteste Pro S Business (vanaf € 54.580). Aangezien onze testwagen ook over een warmtepomp beschikt, komen we uit op € 56.525. Dit is best veel voor een wagen van dit kaliber.

Vermogen
204 pk
Koppel
310 Nm
Batterij
82 kWh
Basisprijs
€ 45.485
Prijs getest model
€ 56.525
Bereik (WLTP)
559 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be