Als teken van haar sterke betrokkenheid bij de vestiging in Wackersdorf (Oberpfalz) en als onderdeel van haar voortdurende groei op het gebied van e-mobiliteit, investeert de BMW Group tussen nu en 2026 ongeveer 100 miljoen euro in een nieuw testcentrum voor batterijen dat zal worden geïntegreerd in de bestaande gebouwen van de vestiging.
De eerste resultaten voor de ontwikkelingsactiviteiten van BMW Group op het gebied van hoogspanningsbatterijen zullen al medio 2024 in gebruik worden genomen. Vanaf dat moment zullen op een totale oppervlakte van 8.442 m2 hoogspanningsaccu’s en andere componenten van de elektrische aandrijflijn voor toekomstige BMW Group modellen al in een zeer vroeg stadium van de ontwikkeling worden getest – ruim voor de start van de productie.
Christoph Peters – Site Manager Wackersdorf
De BMW Group site in Wackersdorf is klaar om een belangrijke facilitator te worden voor de transformatie naar elektromobiliteit. Naast de bevoorrading van onze overzeese fabrieken, de cockpitproductie en, vanaf 2024, de deurproductie voor Rolls-Royce modellen, wordt dit het vierde hoofdactiviteitenterrein van Wackersdorf. Dit versterkt op zijn beurt de toekomstige levensvatbaarheid van onze locatie.
De investering van ongeveer 100 miljoen euro zal voornamelijk gericht zijn op complexe testbanktechnologie en de upgrades van de bestaande infrastructuur van het gebouw die nodig zijn voor de werking ervan. Hal 80, gelegen op het fabrieksterrein, wordt momenteel verbouwd voor dit doel: dit gebouw, dat oorspronkelijk werd gebouwd in de jaren 1980 voor de destijds geplande opwerkingsfaciliteit, heeft een hele geschiedenis. “Nu wordt dit historische gebouw een symbool voor de elektrische toekomst van onze fabriek,” zegt Peters.
Er zijn al structurele werkzaamheden aan de gang, waaronder de installatie van een nieuwe vloerplaat voor het gebouw. Medio 2024, bij de ingebruikname van de eerste sectie, zullen zogenaamde “batterijtesters” in gebruik worden genomen. Van buiten lijken deze op grote, nogal onbeduidende koelkasten – maar van binnen maken ze gebruik van geavanceerde hightech. Hier worden batterijcellen de klok rond getest, in een vroeg stadium van hun ontwikkeling. In wezen worden de elektrische prestaties van individuele batterijcellen bepaald tijdens het opladen en ontladen onder verschillende omstandigheden. Hierdoor kunnen gebruikssituaties die later relevant zullen zijn voor klanten worden gesimuleerd, lang voordat een voertuig in ontwikkeling de weg op gaat. Parallel testen van enkele honderden batterijcellen zal in eerste instantie mogelijk zijn. Zodra de ramp-up voltooid is, zal de testcapaciteit oplopen tot enkele duizenden.
In de laatste fase vanaf 2025 zal het testcentrum ook worden gebruikt om de batterij-elektrische voertuigen van BMW Group te valideren vóór de officiële lancering van de serieproductie en om de vereiste topkwaliteit te garanderen. Dit omvat het onderwerpen van de accu’s aan trillings- en schoktests, bijvoorbeeld met behulp van zogenaamde “shakers” – zeer complexe testapparatuur waarvan er momenteel slechts enkele in Europa zijn. Complexe rijpatronen, inclusief oplaad- en ontlaadcycli, kunnen ook worden gesimuleerd in duurtesten. Dergelijke tests zijn essentieel voor de typegoedkeuring van elektrische voertuigen. In sommige gevallen moeten er ook landspecifieke tests worden uitgevoerd. De capaciteit voor dergelijke tests op de vrije markt is momenteel beperkt – daarom creëert de BMW Group zijn eigen capaciteit met het nieuwe batterijtestcentrum in Wackersdorf.
(persbericht)