Gemengde gevoelens bij Team WRT na 1000 mijl van Sebring

DoorMatthias Hautekiet

23 maart 2023

Een vijfde plaats, met Rui Andrade, Louis Delétraz en Robert Kubica, en een zevende, met Robin Frijns, Sean Gelael en Ferdinand Habsburg: de resultaten tijdens de 1000 mijl van Sebring, de seizoensopener van het FIA World Endurance Championship 2023, waren niet die waarop Team WRT had gehoopt. Het duo Oreca 07 Gibson LMP2’s van het Belgische team bleek competitief, maar kon in het eerste deel van de race geen goed resultaat neerzetten door kleine problemen en een strategie die niet het verwachte resultaat opleverde.

Team WRT Teambaas Vincent Vosse was gefrustreerd maar niet pessimistisch aan het einde van de acht uur durende race in Florida.

“Dit is niet het resultaat dat we wilden, maar we moeten niet overdrijven. Wanneer je uit een reeks goede resultaten komt, kan niet op het podium staan ertoe leiden dat je alles negatief bekijkt en dat moeten we vermijden. Op een gegeven moment waren we tweede en derde, daarna werd het moeilijker. We hadden niet het beste tempo en misschien waren we te voorzichtig met onze strategie… het is nu lastig te zeggen. We moeten grondig analyseren wat er gebeurd is, en de komende tests zullen ons zeker helpen om de kleine problemen die we tegenkwamen te corrigeren.”

Team WRT Teambaas Vincent Vosse

Na zeer vruchtbaar werk tijdens de testdagen presteerden de Oreca’s van Team WRT goed tijdens de drie vrije trainingen en bevestigden ze hun goede conditie in de kwalificatie. Robin Frijns plaatste de #31 als derde bij de LMP2-auto’s, terwijl Louis Delétraz de zesde snelste was.

Sean Gelael (#31) en Robert Kubica (#41) namen de start en deden het erg goed, want de Pool lag aan het eind van de eerste ronde tweede en de Indonesiër derde. Beiden klommen één positie na een half uur toen de safety car in actie kwam en sommige auto’s voor een vroege eerste pitstop gingen. De twee auto’s van Team WRT pitchten kort voor het eerste uur, met Gelael aan het stuur van #31 en Rui Andrade in #41.

Omdat de topkandidaten in de LMP2 verschillende pitstopstrategieën hadden gekozen, wisselden de posities vaak. Na twee uur lag auto #31, nu met Ferdinand Habsburg aan het stuur, derde en auto #41, met Andrade, die een dubbele stint uitvoerde, vijfde.

In de volgende fases stabiliseerde de situatie zich en kon Team WRT geen grote positiewinst boeken, want Gelael was terug in wagen #31 en Robert Kubica nam het stuur over in wagen #41. Op de helft van de race, na vier uur, lag de Pool derde, terwijl Robin Frijns vijfde lag nadat hij de leiding had overgenomen in wagen #31. Met nog twee uur op de klok waren Delétraz (#41) en Habsburg (#31) respectievelijk derde en vijfde.

Het laatste kwartier van de race werd beïnvloed door strategische overwegingen en brandstofberekeningen. Zonder gele perioden werden de meeste topkandidaten gedwongen tot een late ‘splash and dash’, waaronder auto #31, waarbij Robin Frijns van de vijfde naar de zevende plaats zakte, terwijl Louis Delétraz als vijfde over de streep kwam.

Race-uitslag (LMP2)
  1. Beckmann-Ye-Stevens (Oreca 07 Gibson).              230 laps
  2. Lubin-Hanson-Albuquerque (Oreca 07 Gibson).   + 2s863
  3. Pin-Bortolotti-Kvyat (Oreca 07 Gibson)               +31s998
  4. Smiechowski-Costa-Scherer (Oreca 07 Gibson)    +55s723
  5. Frijns-Gelael-Habsburg (Oreca 07 Gibson)        +56.673
  6. Andrade-Delétraz-Kubica (Oreca 07 Gibson)     +1m28s683

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be