15 november 1995: de Renault Megane wordt voor het eerst te koop aangeboden aan het grote publiek. De Megane kreeg al vier nieuwe generaties te verduren, maar geen enkele was zo ingrijpend als deze in februari 2022. Toen werd de Renault Megane E-Tech voorgesteld. Deze lijkt amper nog op de Megane van weleer en kreeg voor het eerst een volledig elektrische aandrijving. Qua grootte zit deze cross-over ergens tussen een Renault Clio en de Megane op fossiele brandstoffen.
Het bekende hot-hatch concept van de vorige Megane bestaat niet meer. Dat heeft plaats moeten maken voor een compleet nieuw design. Een design dat fris oogt, zonder te schreeuwen: “Ik ben een EV”. De smalle led-koplampen geven de cross-over een sportieve blik.
Het interieur is ook voorzien van een opfrisbeurt. Zo is het infotainment systeem uitgerust met Android Automotive. Apps zoals Google Maps en Waze zitten zo ingebouwd. Een mogelijkheid tot gebruik van Android Auto of Apple Carplay kan alsnog. Deze integratie vinden we terug bij andere merken zoals Polestar en Volvo, maar is niet zo goed uitgevoerd als bij het nieuwe Renault-infotainmentsysteem. Het 12” centrale scherm is responsief en de menu’s overduidelijk georganiseerd. We vinden geen klassieke tellers meer terug op het dashboard, maar een 12” groot digitaal display. De keuze voor fysieke knoppen voor het bedienen van de klimatisatie kunnen we alleen maar toejuichen. De zetels zijn best comfortabel, al missen we nog wat meer steun in de lenden. Echt stil is de wagen niet te noemen binnenin. Je krijgt best veel wind- en rolgeluid, waardoor je soms denkt dat een van de ruiten nog openstaat. De rijervaring is eerder saai te noemen. Terwijl de vorige Megane een fijn sturende hot-hatch was, gaat het hier wat meer gevoelloos.
Fantoomremmen
Uiteraard kunnen veiligheids- en rijhulpsystemen niet ontbreken en zit de Megane vol met een waslijst hieraan. Het ene werkt al wat beter dan het andere. Zo is het fenomeen “fantoomremmen” zeker niet afwezig. Soms wel tot vervelends en gevaarlijk toe. Echter moeten maar weinig tot geen van de instellingen aangepast of uitgeschakeld worden bij het starten. Voor je gaat rijden moet de wagen wel eerst in Drive geraken. Dit gebeurt met een hendel achter het stuur, die niet altijd vlot de commando’s uitvoert. En aan hendels aan dat stuur zeker geen gebrek. Wat te veel zelfs, als je het ons vraagt. Radio bedienen met een van deze hendels moet gebeuren op gevoel, aangezien de opdrukken niet leesbaar zijn achter het stuurwiel.
Mooi op papier, minder in de praktijk
Snelladen kan op papier aan 130 kW, maar dit is in de praktijk niet haalbaar. Het batterijniveau moet onder de 10% zijn en dan is het nog maar een heel korte piek. Vanaf 20% daalt het laadvermogen zienderogen naar 70 kW en van daaruit gaat het traag naar 50 kW tot de 80% bereikt is. Van echt snelladen kan er dus niet gesproken worden. Dat is geen probleem bij een grotere batterij. Echter, bij een kleinere 65 kWh batterij zoals in de Megane, sta je te vaak en te lang aan de laadpaal. Het is trouwens zeer vervelend dat het niet mogelijk is om het laadvermogen in de wagen zelf af te lezen. Dit kan met wat geluk enkel op de laadpaal zelf. De laadpoort zelf is rechtsvoor geplaatst. Daardoor moesten we al eens nadenken hoe we de wagen parkeerden.
De 65 kWh accu (60 kWh bruikbaar) moet volgens de WLTP-normen een bereik van 450 km halen. Renault heeft op de website zelf al aan dat dat enkel haalbaar is bij een gemiddelde snelheid van 50 km/u. Tijdens onze test legenden we een groot stuk af op de snelweg, waarbij onze gemiddelde snelheid tussen de 120 en 130 km/u lag. Het verbruik lag hierbij rond de 22 kWh/100 km, waardoor onze range op 270 km uitkomt. Een waarde die Renault op hun eigen website vermeld. In gecombineerde omstandigheden noteren we een verbruik rond de 18 kWh. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is AC-laden aan 7 kW of 22 kW mogelijk.
De Renault Megane E-Tech EV60 220 pk is verkrijgbaar vanaf € 42.350. Voor ons getest model, in de iconic – optium charge configuratie, betaal je € 52.820. De warmtepomp is tegenwoordig standaard voor alle uitvoeringen van de Megane E-Tech.
|
|