De Lijn investeert 33,5 miljoen euro in nieuwe elektrische bussen. In totaal zullen begin 2025 44 nieuwe harmonicabussen rondrijden.
De nieuwe aankoop kadert in het plan om de komende zes jaar minstens 500 volledig elektrische bussen aan te kopen. Busbouwer Iveco kreeg begin dit jaar al een eerdere bestelling van 65 harmonicabussen, die eind 2024 geleverd zullen worden. Daar komen nu dus nog eens 44 extra bussen bij met een lengte van 18m. Deze nieuwe bestelling is goed voor een investering van 33,5 miljoen euro, exclusief de kosten voor nieuwe laadinfrastructuur in de depots. In totaal moet De Lijn tegen 2027 zo’n 567 elektrische bussen in eigen bezit hebben.
Zo koopt de vervoermaatschappij alleen nog volledig elektrische bussen, ook haar exploitanten zetten volop in op de vergroening van hun busvloot. Deze transitie heeft zowel voor het klimaat als voor de gezondheid een groot voordeel. Een bijkomend voordeel is dat e-bussen ook erg stil zijn. Op het recent voorgestelde ontwerp-investeringsplan voor 2024 werd opnieuw meer dan 300 miljoen euro aan investeringsmiddelen voorzien voor De Lijn, o.a. voor de verdere vergroening.
Minister Lydia Peeters
Sterke elektrificatie in strijd tegen de boetes
Ook privé-exploitanten zullen de komende jaren moeten investeren in nieuwe e-bussen. Volgens het openbaredienstencontract tussen de Vlaamse Overheid en De Lijn moeten er tegen 2027 1.375 elektrische bussen rondrijden. Dit betekent dat de zelfstandige uitbaters waarmee de vervoersmaatschappij samenwerkt 808 bussen moeten aanschaffen.
De snelle elektrificatie van het busnet is niet alleen goed voor onze koolstofafdruk, maar moet ook de hoge boetes die de vervoersmaatschappij jaarlijks ontvangt bekampen. Begin 2022 was een op de drie bussen ouder dan 15 jaar, met uitschieters tot 22 jaar. De vervoersmaatschappij betaalt nu tienduizenden euro’s per jaar om hun vervuilende bussen rond te laten rijden in de LEZ van Antwerpen, Brussel en Gent. Hoewel dit perfect had kunnen vermeden worden door tijdig te investeren in nieuwe bussen, heeft de vervoersmaatschappij er dus voor gekozen om de werkmiddelen door het raam te gooien. Daar komt nu dus verandering in.