Gisteren was het zover, de allereerste Polestar Day. De Zweedse/Chinese autobouwer bracht heel wat nieuws mee. Zo werden de conceptwagens van de Polestar 5 & 6 voorgesteld en kregen we een blik achter de schermen van het merk. De dochteronderneming is achter de schermen namelijk bezig met heel wat technologische vooruitgang.
Polestar heeft op dit ogenblik nog slechts één model in het gamma, de Polestar 2. Maar daar komt binnenkort heel wat verandering in. De Polestar 3 en 4 zijn ondertussen al even terug aangekondigd. De 3 is ook al te bestellen en de eerste leveringen zijn verwacht voor Q2 van 2024. Ondertussen starten Polestar en Volvo begin volgend jaar met een pilootproject in Zweden om de mogelijkheden van V2G verder te onderzoeken. Daar wordt ook een hele vloot Polestar 3 ’s aan toegevoegd.
Autonoom rijden
De Polestar 4 gaat normaal deze maand in productie in China, maar wordt ook voorlopig enkel daar verkocht. Op de echte lancering in Europa is het dus nog even wachten. Wel ziet het merk de verkoop alvast groots in, met de voorstelling van een nieuwe productielocatie in Busan (Zuid-Korea). Die is er gekomen door een samenwerkingscontract tussen moederbedrijf Geely en Renault Korea Motors. De crossover is het eerste model van Polestar dat LiDAR combineert met het rijders-softwareplatform van Mobileye. Hierdoor moet Level 3 autonoom rijden mogelijk zijn. Al zullen we dit in België helaas niet kunnen gebruiken door de technologie wantrouwende minister van mobiliteit Georges Gilkinet.
Twee nieuwe modellen
Daarnaast voegt het merk twee nieuwe modellen aan zijn gamma toe: de Polestar 5 & 6. Die eerste lijkt alvast op een sportieve GT. De wagen krijgt een enkele elektromotor op de achteras van 650 kW (884 pk) en 900 Nm aan koppel. Hiermee moet hij de strijd aangaan met andere snelle EV’s als de Tesla Model S (Plaid) of de Porsche Taycan. Waar deze wagen echt in gaat uitblinken is het laden. De exacte batterijgrootte is nog niet gekend, wel weten we al dat deze op een 800 V platform komt te staan. Dankzij een samenwerking met het Israëlische StoreDot moet deze wagen in amper vijf minuten bijna 160 km kunnen bijladen, ofwel 1.920 km/u. Dat is een stuk sneller dan de huidige laadkampioen, de Hyundai IONIQ 6 Long Range. StoreDot gaat er prat op dat dit mogelijk is, met de huidige generatie van batterij. Al is het natuurlijk de vraag of deze technologie ook op de productiewagen zal zitten. Het pilootproject is voorlopig enkel weerhouden voor de concept car.
De laatste wagen die voorgesteld werd tijdens de Polestar Day was de Polestar 6. Deze wagen voor vier personen situeert zich ergens tussen een cabrio en een roadster. Dankzij een ingenieuze dakconstructie lijkt de Polestar 6 in gesloten toestand op een normale coupé.