Amper enkele dagen nadat NIO en Geely een partnerschap voor battery swaps aankondigden, doet Stellantis hetzelfde. De Frans-Italiaans-Amerikaanse autoreus gaat hiervoor samenwerken met Ample.
Het lijkt er op dat er een grote toekomst weggelegd is voor batterijwisselende EV’s. Eerder deze week kondigden NIO en de Chinese autogigant Geely al een strategische samenwerking aan om batterijen en battery swaps te ontwikkelen. Zo zou het binnenkort dus mogelijk zijn om bij nieuwe Polestars, Volvo’s of Lynk&Co’s in amper vijf minuten tijd een nieuwe accu onder de wagen te schroeven. Deze alliantie komt slechts enkele dagen na vergelijkbare partnerschappen tussen NIO en Geely, en geeft aan dat de EV-markt serieus investeert in batterijwisseltechnologie.
De Amerikaanse start-up Ample plant om in 2024 een eerste wisselstation te bouwen in Barcelona. In eerste instantie zullen deze enkel toegankelijk zijn voor de deelwagens van Free2move. Zo’n 100 elektrische Fiats 500e zullen vanaf volgend jaar van batterij kunnen wisselen. Toch opvallend, gezien niemand echt wist dat dit mogelijk was bij deze wagens. Dit verhoogt niet alleen de beschikbaarheid van de elektrische deelwagens, maar zorgt er ook voor dat gebruikers snel kunnen wisselen tijdens het drukke stadsleven. Over een grote uitrol gaat het dus nog niet. Al is de verwachting wel dat meerdere wagens van de groep binnenkort zullen kunnen gebruik maken van de technologie.