Volgend jaar zullen vijf snelwegparkings uitgerust worden met laadinfrastructuur voor vrachtwagens. In de toekomst zal het agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bij concessies voor snelwegparkings ook altijd moeten voorzien in laadinfrastructuur voor vrachtwagens. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) donderdag in de commissie Mobiliteit geantwoord op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Wim Verheyden.
Foto © Volvo Trucks
Om de uitdagingen op het vlak van klimaat en het reduceren van de CO2-uitstoot te halen, wil Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters het vervoer vergroenen. Het gaat dan niet alleen om het personenvervoer maar ook om het goederenvervoer. Wat dat transport betreft, is er volgen de Open VLD-minister niet alleen een verschuiving naar het water en het spoor nodig, maar ook een vergroening door bijvoorbeeld over te stappen naar elektrische voertuigen.
De minister zet verschillende stappen om die vergroening te ondersteunen. Zo kondigde ze donderdag aan dat er vijf snelwegparkings in 2024 zullen uitgerust worden met laadinfrastructuur voor vrachtwagens. Het gaat om Peutie (beide richtingen), Postel (beide richtingen) en Walshoutem (richting Brussel). Daarnaast zullen alle toekomstige concessieovereenkomsten van AWV een vereiste aan de concessiehouders opleggen om laadinfrastructuur voor vrachtwagens te voorzien.
Daarnaast is er een aanbesteding geweest voor de opmaak van een langetermijnstrategie voor de vergroening van vrachtvervoer. Eén van de doelstellingen van die studie is het in kaart brengen van de laadlocaties en laadnoden van het bestel- en vrachtwagenpark. Er zijn volgens de minister vijf kandidaten om de studie uit te voeren. Het is de bedoeling om die studie binnenkort te gunnen.
(bron: Belga)